SpaceBuzz – Virtuális űrutazás élménybeszámoló

Időpont: 2025. 05. 30.
Résztvevők: 57 tanuló, 2 felkészítő tanár, 6 pedagógus
A domoszlói 5. és 6.évfolyamos, valamint a kisnánai 5.évfolyamos diákok a 2024/2025-ös tanévben részt vettek a SpaceBuzz nevű nemzetközi oktatási programban, amely egyedülálló módon ötvözi a természettudományos ismereteket, a környezettudatosságot és a modern technológia adta élményalapú tanulást. A program célja, hogy a tanulók játékos és inspiráló módon mélyüljenek el a STE(A)M területeiben (tudomány, technológia, mérnöki tudományok, művészetek és matematika), miközben felfedezik a világűr titkait és tudatosabbá válnak bolygónk védelmével kapcsolatban. A program első szakaszában a tanulók egy 12 leckéből álló tananyagot dolgoztak fel, amely során megismerkedtek az űrkutatás alapjaival, a Föld működésével, az éghajlatváltozás következményeivel, valamint a tudósok és mérnökök munkájával.
A tanulási folyamat csúcspontja egy valódi űrutazáshoz hasonló VR-élmény volt, melynek keretében a domoszlói 5. és 6.évfolyamos, valamint a kisnánai 5.évfolyamos diákok különleges élményben részesültek, amikor a SpaceBuzz program keretében egy valódi űrkabint idéző, látványos szimulátor látogatott el hozzánk. A program célja, hogy a gyerekek játékos, ugyanakkor tudományos alapú formában ismerkedjenek meg a világűrrel, az űrhajósok munkájával és a Föld bolygó törékenységével – mindezt modern technológiai eszközök segítségével.
Az élmény során 57 tanuló léphetett be az űrhajós szimulátorba, amely egy rakéta belsejét mintázta meg. A VR-technológiával támogatott utazás során a diákok „kilövésre” készültek, majd a Föld körül keringve gyönyörködhettek bolygónk látványában az űrhajósok szemszögéből. Az utazás alatt nemcsak a látvány volt lenyűgöző, hanem a program tartalma is: a fenntarthatóság fontosságáról, az emberiség felelősségéről és a tudományos ismeretek jelentőségéről is szó esett.
Program főbb elemei:
- Mobil űrszimulátor: egy valósághűen kialakított űrkabin, amelyben a tanulók helyet foglalva VR-eszközökön keresztül élhették át a „kilövést” és az űrutazást.
- Virtuális valóság (VR) élmény: a diákok VR-sisakokon keresztül nézhették meg a Földet az űrből, miközben látványos képi világ vezette őket végig az úton.
- Oktató jelleg: a program során kiemelt szerepet kapott a környezetvédelem, a fenntarthatóság fontossága, valamint az űrkutatás tudományos háttere, és egy tudományos, ismeretterjesztő oktatóprogram a VR élményt megelőzően 12 alkalommal
- Motiváció a természettudományos pályák és a környezettudatosság irányába
Összegzés:
A SpaceBuzz élmény rendkívüli hatással volt a tanulókra. A látványos és interaktív megvalósítás révén a gyerekek nemcsak új ismeretekkel gazdagodtak, hanem élményekkel is, amelyek hosszú távon motiválhatják őket a tudományos gondolkodás, a környezetvédelem és a jövőbe tekintő szemléletmód irányába. A program egyszerre volt oktató, szórakoztató és inspiráló – méltó kiegészítése iskolánk tehetséggondozó törekvéseinek. A SpaceBuzz élmény egyszerre volt tudományos, technológiai és érzelmi hatású. A 21. századi oktatás kiemelkedő példájaként a program sikeresen ötvözte a digitális technológiát, az élménypedagógiát és a környezettudatos nevelést. A résztvevő 57 tanuló életre szóló élménnyel és új szemlélettel gazdagodott.
Visszajelzések:
A tanulók rendkívül pozitívan fogadták az élményt: sokan „életük legizgalmasabb tanórájaként” jellemezték a programot. A látványos és élményszerű bemutató nemcsak szórakoztató volt, hanem komoly gondolatokat is ébresztett bennük bolygónk védelmével kapcsolatban.
„Nagyon furcsa volt, hogy nincs gravitáció, és az ételek is lebegtek körülöttem.”
„Most már értem, miért fontos az űrkutatás, és mennyi mindent kell tudni ahhoz, hogy valaki űrhajós legyen.”
„Szeretnék egyszer tényleg eljutni az űrbe, de addig is ez a virtuális út nagyon király volt!”
„Az űrben olyan csend van, hogy szinte hallani lehet a saját gondolataim ma tényleg jártam az űrben! Vagy legalábbis majdnem úgy éreztem magam a Spacebuzzban. Olyan menő volt! Először is, lebegtem, mintha semmi gravitáció nem lenne, és minden körülöttem lebegve mozgott — még a kajám is!”