2017-2018

Spread the love

Örökös Boldog Iskola

A Kisnánai Szent Imre Általános Iskola a 2018/19-es évre is megtartotta az „Örökös Boldog Iskola” címét, a Jobb Veled a Világ Alapítvány által működtetett Boldogság Intézet kritériumainak megfelelve. Az Alapítvány egyik kiemelt küldetése, hogy a pozitív pszichológia eredményeire építve adjon ötleteket és módszertani segítséget a boldogságra való képesség fejlesztéséhez a Boldogságóra programmal. Iskolánk összes tanulója részt vett a 2017/18-as tanévben a boldogságórákon és a havonta meghatározott feladatokat folyamatosan töltöttük a Boldogság Intézet honlapjára is.

“Arra törekszünk, hogy a Boldogságórák derűs és élménygazdag feladatai, játékai, valamint gyakorlatai fokról fokra kibontakoztassák a derűt és életszeretetet. Gyermekeink így a jövőbe vetett hittel, bátran járják végig a felnőttséghez vezető utat, majd boldogságra képes emberré válhatnak.”

Prof. Dr. Bagdy Emőke, a Boldogságóra program fővédnöke

Számos vizsgálat bizonyítja, hogy a Boldogságórák csökkentik a tanulók szorongását, miközben erősíti önbizalmukat. Így nemcsak kiegyensúlyozottabbá válnak a gyerekek, de az iskolában is jobban teljesítenek. A program további különlegessége, hogy az éneklést is felhasználja egyfajta elmélyítő, segítő eszközként. Minden témához kapcsolódik egy-egy Bagdi Bella dal. Tudományosan bizonyított, hogy az éneklés csökkenti a stresszt, enyhíti a szorongást, és emeli az endorfinszintet. Emellett erősíti az immunrendszert.

A teljes Boldogságóra program 10 egymásra épülő témából áll, amelyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság különböző összetevőit, feltételeit.

Az egyes témakörök sorrendben:

1.Boldogságfokozó hála

2.Optimizmus gyakorlása

3.Kapcsolatok ápolása

4.Boldogító jócselekedetek

5.Célok kitűzése és elérése

6.Megküzdési stratégiák

7.Apró örömök élvezete

8.Megbocsátás

9.Testmozgás

10.Fenntartható boldogság

A Boldogságórák célja, hogy a gyerekek:

  • pozitív hozzáállását fejlessze
  • pozitív értékrendet fejlesszen bennük
  • tudjanak különbséget tenni a megfelelő és a nem megfelelő viselkedés között
  • hatásos és hatékony kommunikációs képességeket tudjanak használni
  • megértsék döntéseik és választásaik következményeit
  • fejlessze a problémamegoldó képességüket a nehézségekkel való megbirkózáshoz
  • negatív gondolataikat pozitívvá tudják változtatni

 


Boldogságóra program – Június hónap témája: Fenntartható boldogság

 „A pszichológusok szerint a boldogság fő ismertetőjegyei a gyakori pozitív érzelmek: az öröm, az élvezet, a megelégedettség, a nyugalom, a kíváncsiság, az érdeklődés, az élénkség, a lelkesedés, az energia, a borzongató izgalom és a büszkeség.”

Ebben a tanévben kilenc boldogságfokozó gyakorlattal ismertettük meg tanulóinkat. Elmondtuk a gyerekeknek, hogy azokat a kedvenc gyakorlataikat vegyék elő újra és újra, melyek a leginkább képesek rövid időn belül pozitív érzelmekkel feltölteni őket. Valakit a hála tesz boldoggá, miközben élvezi az élet apró örömeit vagy segíthet a nehézségben szenvedőnek. Ugyanis ha látjuk mások nehézségeit, sokkal jobban értékeljük mindazt, ami nekünk jutott az életben. Mások szívesen töltik idejüket családjukkal, barátaikkal, akiktől támogatást, szeretetet kapnak. Népszerű boldogságfokozó technika a gyerekek körében a rendszeres testmozgás gyakorlása is, főleg ha ezt szeretteikkel együtt végezhetik. Sokan abban lelik örömüket, ha segíthetnek az arra rászorulóknak, hiszen ekkor erősödik önbizalmuk és hasznosságérzetük. Az sem mellékes, hogy cserébe mosolyt és hálás tekinteteket kapnak a jótevők ajándékba. Érdemes azért ügyelni arra, hogy a technikákat variáljuk, kombináljuk, hogy ne kopjanak el, ne váljanak kötelességszerűvé. Fontos az is, hogy az elején erőfeszítést szükséges tenni, hogy az új viselkedések és gyakorlatok megszilárduljanak, és az ismétlés révén szokássá váljanak. Nem könnyű például eleinte megbocsátani annak, aki bántott. De idővel rájövünk, hogy mindent a saját fejlődésünk és boldogságunk érdekében teszünk.
Ebben a hónapban a boldogságórákon a gyerekek olyan rajzokat, montázst készítettek, melyet a következő idézet ihletett:

„Végtére is az ember bárhol megtalálhatja a boldogságot.” (Robert Seethaler)


Boldogságóra program – Május hónap témája: Testmozgás

 

„A ritmikus, egyenletes mozgás, a rendszeres futás a szervezetet örömhormon termelésre ingerli, az endorfin pedig tovább erősíti a szervezeti terhelhetőséget.”

 A mozgásszegény életmód pszichikai renyheséget és testi gyengeséget is eredményez, ezért legalább hetente 5 napon minimum 30 perces testmozgásra van szükségünk.
Felmérések azt mutatják, hogy a testmozgás lehet az összes boldogságfokozó technika közül a leghatékonyabb. Miért? Mert amikor a testedzést másokkal gyakoroljuk, lehetőségünk nyílhat a társas kapcsolatokra, így az nagyobb társas támaszhoz, és a barátságok erősödéséhez vezethet. Tehát a testmozgás testnek és léleknek egyaránt jó.  Ha rendszeresen mozgunk, akkor jobb lesz a közérzetünk, és lassabban is öregszünk. Mivel a mozgás az agy vérellátását is serkenti, ezáltal a memóriánkat is fitten tudjuk tartani.
Ebben a hónapban a boldogságórákon a gyerekek készítettek montázst, melyen két téma jelent meg: azok a mozgásformák, sportok, melyeket űznek, és azok, melyeket szívesen kipróbálnának!
„A fizikailag aktívabb emberek nagyobb lelkesedéssel néznek elébe a mindennapoknak, mint a mozgásban szegény életmódot folytató társaik.”


Boldogságóra program – Április hónap témája:
A megbocsátás gyakorlása

„A bántó és bántott között levő negatív feszültség egészen addig fennáll, amíg meg nem szabadulnak a köztük levő negatív érzelmektől. Hogyan lehetséges? El kell engedni a haragot, a gyűlöletet, az összes negatív érzelmet és indulatot, továbbá nemhogy rosszat, de inkább minden jót kívánni annak, aki megbántott!”

Dr. Bagdy Emőke klinikai pszichológus 

Nehéz elviselni, ha fájdalmat okoz nekünk valaki, de be kell látnunk, hogy ha haragunkat hosszú hónapokig őrizgetjük, akkor nem érezhetjük igazán azt az örömet, amelyet a jelen pillanat tartogat számunkra. A megbocsátás megszabadít minket a múlttól. Persze könnyebb beszélni róla, mint gyakorolni. De megéri türelmesnek lenni és munkálkodni önmagunkon. Ha beleérzünk a másik ember helyzetébe és alázatosan viselkedünk, akkor könnyebb lemondanunk a haragról és bosszúvágyról. Csak magunknak ártunk, ha a sérelmeink emésztenek, hiszen azt érezhetjük, hogy az emberek gonoszak.  Ha viszont megbocsátunk annak, aki hibát követett el, akkor hozzásegíthetjük ahhoz, hogy növekedjen az önbizalma, hinni kezdjen abban, hogy jobb emberré válhat. Ha valakit nem fogadunk el, azt hiheti, hogy csak arra jó, hogy másoknak fájdalmat okozzon és nem méltó az emberek szeretetére.

Ebben a hónapban a boldogságórákon a gyerekek közösen készítettek plakátokat, melyek a megbocsátás fontosságát hirdették.

„A harag egyike azon érzéseknek, amelyekkel csak az időnket pocsékoljuk. Ha dühös vagy, nehezebben látod át a problémásabb helyzeteket, ráadásul rendkívül nagy fájdalmat okozol magadnak. Jusson mindig eszedbe: a haraggal csak magadat bünteted. Lehet, hogy az, akire gyűlölettel gondolsz, nem is foglalkozik veled. Szóval morcoskodás helyett inkább beszéld ki a gondjaidat, vagy felejtsd el a haragod!”

Mark Twain

 


Boldogságóra program – Március hónap témája: 
Az apró örömök élvezete

 “Az emberi boldogság ritkán a hatalmas vagyonok gyümölcse, sokkal inkább támad napi apró örömökből.”

(Benjamin Franklin)

Sok örömforrás vesz minket körül, de gyakran észre sem vesszük őket. A természet szépségét, a naplementét, a madárcsicsergést, az édes illatokat, a kedves érintéseket vagy a finom ízeket. Csak rohanunk és kutatjuk a boldogságot, holott körülvesz minket. A múlt hibáin merengve, vagy a jövőről álmodozva, sosem fogjuk észrevenni a JELEN ajándékait.
Ebben a hónapban a boldogságórákon összegyűjtöttük azokat a dolgokat, amik semmibe sem kerülnek, mégis csodássá teszik a napjainkat. A négy évszakhoz kötve rajzoltak a gyerekek az adott időszakra jellemző örömforrásokat. Hiszen egész évben lehet okunk boldognak lenni!

“Nem kell ahhoz semmi különleges ok, hogy jól érezd magad – egyszerűen elhatározod, hogy azonnal boldog leszel, egyszerűen csak azért, mert élsz, egyszerűen azért, mert így akarod.” (Anthony Robbins)

_________________________________________________________________________________________________

2018 február

Boldogságóra program – Február hónap témája:

Megküzdési stratégiák

 

„A megküzdésben megsokszorozza az erőnket, ha tudjuk, hogy nem vagyunk egyedül, ha biztosak lehetünk a társas támogatásban, a támasznyújtásban.”

Ebben a hónapban arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy milyen megküzdési stratégiák vannak. Fontos, hogy ha problémánk adódik, minden erőnkkel igyekezzünk tenni valamit, hogy a helyzet jobbra forduljon. Készítsünk egy cselekvési tervet és haladjunk lépésről lépésre, akár úgy is, hogy minden egyéb dolgunkat félretesszük az összpontosítás érdekében. Természetesen mindig kérhetünk tanácsot másoktól és meg is kérhetjük egy kedves ismerősünket, hogy ha tud, tegyen is a helyzet megoldásáért. A negatív eseményeket is képesek lehetünk pozitívan értékelni, ha kihívásként tekintünk rájuk. Abban a pillanatban, hogy sikerül egy problémát megoldanunk, az önértékelésünk is javulni fog.

Megküzdés-hegységeket készítettek ebben hónapban a gyerekek. Olyan hegyvidékről rajzoltak képet, melyen minden hegy egy a csoport előtt valaha tornyosuló, de mostanra legyőzött akadályt, nehézséget jelképezett. Ugyanis ha egy célt el akarunk érni, meg kell küzdenünk a fáradtsággal, betegséggel és az utunkba tornyosuló nehézségekkel. A megoldás, ha nem adjuk fel az első akadálynál, hanem tovább haladunk töretlenül célunk felé.

„Amikor a problémaközpontú megküzdési utat választja valaki, akkor a helyzetre, a problémára összpontosít, hogy megkísérelje megváltoztatni, és mindent megtesz, hogy a jövőben az ilyen helyzetet el tudja kerülni. A problémamegoldó stratégiák ebben az esetben irányulhatnak kifelé, magára a problémára, de befelé is, ha a személy önmagában változtatva, viselkedésén igazítva talál megoldást.”

_________________________________________________________________________________________________

 

2018 január

Boldogságóra program – Január hónap témája:

A célok kitűzése és elérése

 

„Számos kutatás bizonyítja, hogy azok, akik konkrét, reális tervvel rendelkeznek, boldogabbak és sikeresebbek, mint a „sodródó” társaik. A célok elérésének valószínűségével kapcsolatban is számos vizsgálatot végeztek. Sokban visszatér a konkrét megfogalmazás, a tervek írásban való rögzítése, a célok másokkal való megosztása, a részcélokra való bonthatóság, a határidők meghatározása, mint a sikerhez vezető út egyes állomása.”

Január a megújulás hónapja. Az év kezdetén tanulva eddigi hibáinkból fogadalmat tettünk, hogy mit fogunk megváltoztatni az életünkben. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy nem csak a célok kitűzése a fontos, hanem azt is tudnunk kell, hogy hogyan fogjuk megvalósítani őket. S ha már megvannak a terveink, legyünk kitartóak és tartsuk magunkat az időbeosztásunkhoz. Ha hiszünk abban, hogy el tudunk valamit érni és mindent meg is teszünk érte, szinte biztos, hogy célba jutunk. Fontos, hogy környezetünk is támogasson és megerősítsen abban, hogy jó úton haladunk.
A tanórákon a népmeséket is fel tudtuk használni a téma feldolgozása kapcsán. Ugyanis a mesehősök is azért indulnak el, hogy változtassanak életükön. Mindig megoldásokban gondolkoznak, nem torpannak meg az első akadálynál és nem keresnek kifogásokat. Tudják, hogy a boldogság csak személyes erőfeszítés révén érhető el. Miközben céljuk megvalósításán fáradoznak, másoknak is segítenek, s így amikor ők kerülnek krízishelyzetbe, mindig támogatást kapnak.
Az osztályok miután egyéni céljaikról beszéltek, megfogalmaztak egy közösen elérendő célt is. Ezt egy céltáblába írták, rajzolták, hogy figyelmüket tanév végéig ezen a célon tartsák. Voltak, akik ismert közmondásokat alapul véve írtak meséket, hogy felhívják a figyelmet arra, hogy nem baj, ha néha kudarcot vallunk, de ne féljünk újból nekivágni, hiszen a nehézségek legyőzése tesz minket igazán sikeressé.

„Amíg nem adod fel, addig legyőzhetetlen vagy!” (Andrew Matthews)

_________________________________________________________________________________________________

 

2017 december

Boldogságóra program – Decemberi hónap témája: A jó cselekedetek gyakorlása

„Amikor valakinek az álmát segítesz valóra váltani, az élet a te álmodat fogja cserébe megvalósítani. Amikor valakinek segítesz egy problémáját megoldani, az élet egy problémádat azonnal elrendezi. Tedd azt másokkal, amit szeretnél, hogy veled tegyenek! Minden nap egy jó dolgot valakiért tegyél meg! Adj egy álmot ajándékba, segíts valakinek visszatalálni a helyes irányba!”

Bagdi Bella: Adj egy álmot ajándékba

A december volt a legalkalmasabb hónap arra, hogy ezt a témát feldolgozzuk az iskolában. Hiszen karácsony közeledtével szívesebben teszünk jót másokkal, hogy örömet okozzunk. Észrevehetjük, hogy ilyenkor a mi boldogságszintünk is megemelkedik. Hiszen ha látjuk mások nehézségeit, sokkal jobban értékeljük mindazt, ami nekünk jutott az életben. Valamint a vigasz nyújtása közben el is terelődnek a gondolataink a saját problémáinkról.  Erősödik az önbizalmunk és hasznosságérzetünk, értelmesebbnek és értékesebbnek látjuk az életet, ha jót teszünk, hiszen cserébe mosolyt és hálás tekinteteket kapunk ajándékba.

Ezért is volt ebben a hónapban az a feladata a gyerekeknek, hogy minél több jót cselekedjenek. Ehhez össze is gyűjtöttük, hogy milyen jó dolgokat tehetünk másokkal.

„Amikor lehajolsz segíteni, akkor emelkedsz a legmagasabbra. Amit adsz, azt megsokszorozva az élettől visszakapod. Ha boldogságot akarsz, ültess el boldogságmagot!”

Bagdi Bella: Adj egy álmot ajándékba

_________________________________________________________________________________________________

2017 november

Boldogságóra program – Novemberi hónap témája: A társas kapcsolatok ápolása

„A boldog emberek egyik ismérve, hogy sok energiát fordítanak a kapcsolataik ápolására.”

Ebben a hónapban az állatoknak kellett olyan erősségeit megkeresnie a gyerekeknek, melyekről azt gondolják, hogy segítenek a harmonikus emberi kapcsolatok megteremtésében, fenntartásában. Rá kellett jönnünk, hogy sok állattól tanulhatnánk szelídség, hűség, szorgalom, kitartás és szolgálatkészség tekintetében is.

„Jó kapcsolataink alapja az őszinteség. A negatív érzelmeket ugyan nem tudjuk megszüntetni, viszont ki tudunk fejleszteni egy pozitív gondolkodásmódot kíváncsiság, hála, kedvesség, őszinteség és nyitottság segítségével.”

Boldogságóra – Hálakert – Szép új világ

Iskolánk a Kossuth Rádióban: Boldogságóra

https://www.mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/…

(kb. 3/4 résznél indul)

_________________________________________________________________________________________________

2017 október

BOLDOGSÁGÓRA – Az októberi hónap témája: AZ OPTIMIZMUS GYAKORLÁSA

„Ha valaki derűlátóan tekint a jövőbe – például biztos benne, hogy el fogja érni hosszú távú céljait –, akkor meg is teszi az elérésükhöz szükséges erőfeszítést. Emiatt az optimista gondolatok önbeteljesítő jóslatokként működhetnek. Az optimisták nagyobb valószínűséggel tartanak ki és maradnak elkötelezettek a nehézségek ellenére is.”

A boldogságórákon arra buzdítottuk a tanulókat, hogy a rossz dolgok helyett a jó dolgokra irányuljon a figyelmük. A negatív beidegződéseket pedig formálják át pozitívvá! Ebben a hónapban arról is beszélgettünk, hogy milyen lenne egy szép új világ. Elsősorban olyan, ahol nem egymást hibáztatjuk, hanem vállaljuk életünkért a 100%-os felelősséget. Nem panaszkodunk, hanem az akadályokat kihívásként fogjuk fel és erőfeszítéseket teszünk. Meglátjuk a jót a mindennapokban, az emberekben és hibáik ellenére szeretjük őket és segítünk nekik. Mert a változtatás kulcsa a mi kezünkben van!

Ahogy egy híres ember mondta: „Nincs lehetetlen, csak tehetetlen ember!”

Reméljük, hogy a gyerekek is már így fognak gondolkozni. Minden erejüket beleadva elérik a céljaikat és megvalósítják azt, amit mások lehetetlennek hisznek.

 

Örökös Boldog Iskola

A Kisnánai Szent Imre Általános Iskola elnyerte az „Örökös Boldog Iskola” címet, a Jobb Veled a Világ Alapítvány által működtetett Boldogság Intézet nyílt pályázatán. Az Alapítvány egyik kiemelt küldetése, hogy a pozitív pszichológia eredményeire építve adjon ötleteket és módszertani segítséget a boldogságra való képesség fejlesztéséhez a Boldogságóra programmal. Iskolánk összes tanulója részt vett a 2016/17-es tanévben a boldogságórákon és a havonta meghatározott feladatokat folyamatosan töltöttük a Boldogság Intézet honlapjára is.

“Arra törekszünk, hogy a Boldogságórák derűs és élménygazdag feladatai, játékai, valamint gyakorlatai fokról fokra kibontakoztassák a derűt és életszeretetet. Gyermekeink így a jövőbe vetett hittel, bátran járják végig a felnőttséghez vezető utat, majd boldogságra képes emberré válhatnak.”

Prof. Dr. Bagdy Emőke, a Boldogságóra program fővédnöke

Számos vizsgálat bizonyítja, hogy a Boldogságórák csökkentik a tanulók szorongását, miközben erősíti önbizalmukat. Így nemcsak kiegyensúlyozottabbá válnak a gyerekek, de az iskolában is jobban teljesítenek. A program további különlegessége, hogy az éneklést is felhasználja egyfajta elmélyítő, segítő eszközként. Minden témához kapcsolódik egy-egy Bagdi Bella dal. Tudományosan bizonyított, hogy az éneklés csökkenti a stresszt, enyhíti a szorongást, és emeli az endorfinszintet. Emellett erősíti az immunrendszert.

A teljes Boldogságóra program 10 egymásra épülő témából áll, amelyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság különböző összetevőit, feltételeit.

Az egyes témakörök sorrendben:

1.Boldogságfokozó hála

2.Optimizmus gyakorlása

3.Kapcsolatok ápolása

4.Boldogító jócselekedetek

5.Célok kitűzése és elérése

6.Megküzdési stratégiák

7.Apró örömök élvezete

8.Megbocsátás

9.Testmozgás

10.Fenntartható boldogság

 

A Boldogságórák célja, hogy a gyerekek:

  • pozitív hozzáállását fejlessze
  • pozitív értékrendet fejlesszen bennük
  • tudjanak különbséget tenni a megfelelő és a nem megfelelő viselkedés között
  • hatásos és hatékony kommunikációs képességeket tudjanak használni
  • megértsék döntéseik és választásaik következményeit
  • fejlessze a problémamegoldó képességüket a nehézségekkel való megbirkózáshoz
  • negatív gondolataikat pozitívvá tudják változtatni

 

Miért csatlakoztunk a Boldogságóra programhoz?

  • Mert fontosnak tartjuk az értelmi nevelésen túl a gyermekek lelki nevelését.
  • Mert szeretnénk, hogy az általunk nevelt diákok olyan technikákat tanuljanak, ami segítséget ad számukra a mindennapi életben.
  • Mert fantasztikus osztályközösségeket szeretnénk kialakítani.
  • Mert hiszünk abban, hogy a pozitív megerősítés kihat a gyermek önismeretének egészséges fejlődésére, teljesítményére és eredményeire, kapcsolataira.
  • Mert hiszünk abban, hogy minden gyermeknek jár a boldogság.

 

 

BOLDOGSÁGÓRA a magyarórán

„A felhő mögött, mely ránk veti árnyékát, ott a csillag, mely ránk veti fényét.” (Victor Hugo )

 Móricz Zsigmond Hét krajcár című novellájának feldolgozása csoportmunka keretében a pozitív pszichológia módszereivel

____________________________________________________________________________________________

2017 szeptember

Boldogságóra program – a szeptemberi hónap témája: A HÁLA GYAKORLÁSA

„A hála híd, amin keresztül eljuthatsz a negatív érzésektől a szeretet, az öröm, a megelégedettség zónájába.”

Eredményes hónapot tudhatunk magunk mögött, mert iskolánk minden osztályában gyakorolhatták a gyerekek a hála kifejezését. Készült hálakert, hálanapló, hálafal és hálatabló is. Sokat dicsértünk, öleltünk, nevettünk, énekeltünk, rajzoltunk, vágtunk és ragasztottunk.

Sonja Lyubomirsky szerint a hála

  1. segít az élet pozitív élményeit megélni és élvezni;
  2. megerősíti önbecsülésünket, önértékelésünket;
  3. segít feloldani a feszültségeket és a megrázkódtatásokat;
  4. segítőkésszé tesz, ezáltal növeli a hasznosság érzését;
  5. javítja és megerősíti az emberi kapcsolatokat, és segít az újak kibontakoztatásában;
  6. kiemel a másokkal való összehasonlítgatás világából, és megtanít örülni annak, amink van;
  7. a hála összeegyeztethetetlen a negatív érzésekkel, ezért képes megszüntetni a haragot, az irigységet, a keserűséget;
  8. feloldja a jó dolgokhoz való hozzászokást.