Komplex Alapprogram

A 2018-2019. tanévben PILOT rendszerben 1-4. évfolyamokon teljesen, 5-8. évfolyamokon (alprogramok nélkül) részlegesen bevezettük a Komplex Alapprogramot, melynek jelszava: Tanulni élmény!, amely magával hozza az élményalapú tanulást, ami nem valósulhat meg máshol, mint az Élménysuliban.
A program eleme a tanulók aktív tanórai részvételének támogatása, mely a pozitív élményeken keresztül valósul meg. Ennek mozgatórúgója az interaktív, a tanulók bevonásán alapuló kreatív feladatmegoldás, az együtt tanulás élménye.
A Komplex Alapprogram a tanórák 30%-ában jelenik meg. DFHT (differenciált fejlesztés heterogén tanulócsoportban) órák esetében csoport- és páros munkát végzünk, így erősödik a tanulók közötti együttműködés, az egymástól való tanulás élménye. A DFHT-KIP (Komplex instrukciós program) órákon nyílt végű feladatokat kapnak a csoportok, az egyéni feladatok teljes egészében ráépülnek a csoportmunkában megvalósított feladatra. A komplex órákon az öt alprogram feladattípusait építjük bele az óra tevékenységrendszerébe.
a) A Komplex Alapprogram alkalmazása a tanítási órákon
Alkalmazott módszerek:
1. A tanítás – tanulási folyamatban a DFHT tanítási-tanulási stratégiát alkalmazzuk, mint a Komplex Alapprogram hangsúlyos elemét.
2. Komplex órák bevezetése – a program komplexitását a kognitív, affektív, szociális képességek együttes fejlesztése jelenti.
3. Ráhangolódás: A ráhangolódás biztosítja, hogy a tanulók lelkesen, motiváltan kezdjék el a napot az iskolában, és érzelmi biztonságban érezzék magukat az osztályközösségben. Heti 1-3 alkalommal javasolja a Komplex Alapprogram 20-25 perces foglalkozás keretén belül. A tanulási környezetet célszerű átalakítani úgy, hogy a tanulók körben ülhessenek székeken vagy szőnyegen, így megkönnyítve a kommunikáció feltételeit.
4. „Te órád” – a diák érdeklődéséhez, igényéhez, saját választásához igazítható, amely órákon az osztálykeret nem feltétlenül kell, hogy érvényesüljön. Az óra kiválasztását a pedagógus segíti.
b) A Komplex Alapprogram alprogramjai: Minden alprogram 1-4. évfolyamokon megjelenik – hetenként minimum egy órában – tanórán kívüli tevékenységként.
-
A testmozgásalapú alprogram (TA)
-
Az életgyakorlat-alapú alprogram (ÉA)
-
A művészetalapú alprogram (MA)
-
A logikaalapú alprogram (LA)
-
A digitális alapú alprogram (DA)