BOLDOGSÁGÓRA_MÁJUS AKTUÁLIS TÉMÁJA A TESTMOZGÁS ÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD GYAKORLÁSA , INSPIRÁLÓ MAGABIZTOSSÁG, HŐSIESSÉG, BÁTORSÁG, VITALITÁS, LELKESEDÉS
Az áprilisi Boldogságóra témája az önmagunkkal való együttérzés és megbocsátás köré épült. A foglalkozás során arra bátorítottuk a gyerekeket, hogy ismerjék fel saját érzéseiket, fogadják el hibáikat, és tanuljanak meg megbocsátani – nemcsak másoknak, hanem saját maguknak is. A program egyik különleges eleme a „megbocsátás pillangója” volt: a gyerekek saját készítésű lepkékre írták fel sérelmeiket és megbocsátási szándékukat a következő üzenettel: „Elengedem a sérelmem! Megbocsátok!” Ezután közösen magasba dobtuk a pillangókat – szimbolikusan útjukra engedve a negatív érzéseket. A pillangóölelés technikája is bemutatásra került: a karokat keresztbe tettük a mellkasunkon, tenyér befelé néz, hüvelykujjak összekapcsolódnak, mintha pillangót formáznánk – ez segítette a megnyugvást és az önelfogadást. A gyerekek megbocsátási technikákkal ismerkedtek, kipróbálták a varázsszék módszert, ahol egymásnak pozitív tulajdonságokat soroltunk fel – erősítve az elfogadást és a hitelességet. Játszottunk igaz-hamis játékot, ami segített tisztázni, mit jelent az őszinteség, és saját őszinteség mondókákat is írtunk.
BOLDOGSÁGÓRA A HÓNAP CSOPORTJA ÁPRILIS
Az áprilisi hónapban a 6. osztály Kalandorok6 nevű csoportja a Boldogságóra Programban elnyerte a hónap csoportja címet, amelyet kiemelkedő és kreatív munkájáért kapott.
Az osztály a „Megbocsátás” témakör keretében érdekes és tanulságos előadásokat készítettek. Kis csoportokban 3–5 diából álló prezentációk segítségével mutatták be egyik kedvenc történetük szereplőit, valamint a köztük kialakult konfliktust vagy vitát. A bemutatók során nemcsak a probléma bemutatására, hanem a kibékülés és a megbocsátás folyamatára is nagy hangsúlyt fektettek.
Ezt követően a tanulók megvitatták, hogy egyetértenek-e a történetben látott megoldással, és saját véleményüket is megosztották arról, hogyan lehetne a hasonló helyzeteket a valós életben is jól kezelni.
Az hónap feladata az volt, hogy a gyerekek tudatosítsák magukban, mennyi szépség és jóság vesz körül bennünket a mindennapokban, és hogy milyen fontos a szeretet, a kedvesség és a kreativitás megélése. A beszélgetések során mindenki elmondhatta: „Azt szeretem magamban, hogy…” – így önismeretre és pozitív énkép erősítésére is lehetőség nyílt. Rajzok készültek arról, hogyan tudunk kedveskedni másoknak, mivel lephetjük meg őket apró figyelmességekkel. Értékládába a gyerekek kis rajzokat, idézeteket, kedves szavakat gyűjtöttek össze és helyeztek bele a ládába – mindezt olyan dolgokról, amelyeket szépnek, értékesnek tartanak a világban vagy egymásban. A szabad tánc során mindenki elengedhette magát, kifejezhette érzéseit mozgásban – ez sok nevetéssel és felszabadultsággal járt. Növényültetéssel jelképezték, hogy a szeretet és törődés által milyen csodák nőhetnek ki akár egy apró gesztusból is. „Gólya viszi a fiát” játék során újra megmutatkozott az egymás iránti figyelmesség, hiszen a sikerhez együttműködésre és bizalomra volt szükség. A „Fedezzetek fel szép dolgokat!” felhívással arra biztatva a gyerekeket, hogy nyitott szemmel járjanak, és gyűjtsenek élményeket, pillanatokat, amelyek boldoggá teszik őket.
BOLDOGSÁGÓRA FEBRUÁR AKTUÁLIS TÉMÁJA A MEGKÜZDÉS GYAKORLÁSA, EGÉSZSÉGES ÖNBECSÜLÉS, HUMOR, BÖLCSESSÉG, TANULÁS SZERETETE
BOLDOGSÁGÓRA JANUÁR AKTUÁLIS TÉMÁJA A CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE, MOTIVÁLÓ JÖVŐKÉP, VEZETŐI KÉPESSÉG, ÖNKONTROLL, NYITOTT GONDOLKODÁS
BOLDOGSÁGÓRA_DECEMBER AKTUÁLIS TÉMÁJA A BOLDOGÍTÓ JÓCSELEKEDET, POZITÍV ÉNKÉP, SZERETET, SPIRITULITÁS
A foglalkozások középpontjában a boldogító jócselekedetek, a pozitív énkép, a szeretet és a spiritualitás álltak. A cél az volt, hogy a gyerekek megtapasztalják, hogyan lehet apró, de szívből jövő tettekkel másokat boldoggá tenni – és közben önmagukat is gazdagítani lelkileg. Elkészült a „Jócselekedet Csengettyű”, amely egy szimbolikus tárgyként szolgált: összegyűjtötte a jócselekedeteket, ami emlékeztetett bennünket arra, hogy minden apró figyelmesség számít, és hogy a jóindulat hangja messzire hallatszik. A gyerekek választottak egy-egy „segítő tárgyat”, amely számukra valamilyen személyes erőt, támogatást vagy pozitív érzést hordozott. Ezeket lerajzolták és megosztották egymással, ami nemcsak az önkifejezést segítette, hanem a közösségi élményt is erősített. Elkészítették, hogy milyen karácsonyfadíszek lennének, ha ők maguk díszekké változnának. Volt, aki szív alakú dísz lett volna, más egy csillag, vagy épp egy fenyőillatú kis angyal. A díszekkel való azonosulás remek alkalmat adott a pozitív énkép építésére és arra, hogy mindenki lássa, milyen különleges értékei vannak.
A 8. évfolyam tanulói a Boldogságóra Erősség Program keretén belül a kedvességgel foglalkoztak. Először körben ülve a nevük kezdőbetűjével hoztak valami kedveset a többieknek (pl. barátságot, megértést, mulatást, szeretetet, jókedvet), majd ezeket megismételték memórialáncban is.
A Kedvesség gombolyaggal folytattuk, ahol mindenki említett valamilyen nagylelkűséget, amit a többiektől kapott, vagy amiért így végzősként hálás lehet társainak. Közben egy gombolyagot dobtak egymásnak, mindenki megfogta egy darabon a fonalat, aki szót kapott. Több kört is végigjátszottak újabb élményekkel, örültek a kialakult hálónak.
Mindkét feladatot nagyon élvezték.
Karácsonyváró 5. osztály
2024. 12. 14-én az ötödik osztály közösen hangolódott a karácsonyi ünnepekre. Ráhangolódásként beszélgettünk karácsonyi hagyományokról és szokásokról, majd karácsonyi díszeket készítettünk. A beszélgetés és a kreatívkodás után egy karácsonyi koreográfiát tanultunk meg, amit mindenki nagyon élvezett és nagyon jó hangulatba került az egész osztály a közös tánc hatására. Ebéd után cukormázzal díszítettünk isteni, pihe-puha mézeskalácsokat, amiket a cukormáz megszáradása után el is fogyasztottunk. A napot boldogságórával és karácsonyi mesedélutánnal zártuk. A tanulók elmondása szerint „ez volt az egyik legjobb nap”.
Karácsonyváró 8.évfolyam
2024. december 14-én a nyolcadikos tanulók felelevenítették az adventi időszak jeles napjainak hagyományait, jelképeit. A ráhangolódás után BeeBot pályát készítettek, melyet az algoritmusok megírását követően mindannyian ki is próbáltak. Nagy sikert aratott a tankonyhai közös pizza sütés és az elkészült sonkás-baconos pizza elfogyasztása.
A novemberi boldogságórákon a társas kapcsolatok és a közös élmények fontossága került a középpontba. Ebben a hónapban olyan témákat jártunk körül, mint a kiteljesítő erősségek, a társas intelligencia és a csapatmunka, amelyek mind a közösség építését és a pozitív kapcsolatok erősítését szolgálják. Pacsival köszöntötték egymást az ajtóban. Készítettek egy „barátság sálat”, amelyre mindenki felrajzolta vagy leírta, hogy mit jelent számára egy jó barát, és milyen tulajdonságokat értékel a társas kapcsolataiban. Az „erősségfára” a gyerekek kis levelekre írták fel saját vagy társaik jó tulajdonságait, majd ezeket a fa ágaira rögzítettük. Ez a gyakorlat nemcsak az önismeretet, hanem a társak megbecsülését is erősítette.
Boldogságóra Címátadó Ünnepség 2024
2024. 10. 25-én Budapesten került megrendezésre a Boldogságóra Címátadó Ünnepség, ahol iskolánk átvehette az Örökös Boldog Iskola címet ismételten. Az ünnepségen bemutatkoztak a program nagykövetei, valamint Prof. Dr. Bagdy Emőke, Bagdi Bella és Török Szabolcs nagyon érdekes szakmai előadását hallgathattuk meg a pozitív pszichológiával és a szeretet-pedagógiával kapcsolatban.
BOLDOGSÁGÓRA_OKTÓBER AKTUÁLIS TÉMÁJA AZ OPTIMIZMUS GYAKORLÁSA, FEJLŐDÉSI SZEMLÉLETMÓD, REMÉNY, KITARTÁS
Az októberi boldogságórán az optimizmust gyakorlása volt a téma, ami segít abban, hogy a nehéz helyzetekben is meglássuk a jót. Megtaláljuk azt a fejlődési szemléletmódot, ami azt jelenti, hogy hibázni nem baj – sőt, ezekből tanulunk, és ettől leszünk egyre jobbak. Az órákon beszélgettek a reményről és a kitartásról, hogy hogyan lehet akkor is továbbmenni, amikor valami nehéznek tűnik. Készült optimista szemüveg, amivel minden helyzetet pozitív oldalról láthatunk. A fejlődési vándornaplóba bekerült, miben lettünk jobbak, és mit tanultunk magunkról. A „rosszat jóra változtató Ez fantasztikus!” játékkal, kiderült, hogy minden rosszban van valami jó is – csak meg kell találni. A toronyépítés azt szimbolizálta, hogyan tudjuk lépésről lépésre felépíteni a kitartásunkat. A „nem szeretem” feladatokat is átváltoztathatjuk elviselhetőbbé, vagy akár izgalmassá.
KAPCSOLATOK
Megosztották egymással, hogy kinek és miért hálásak. Játszottak egy ‘Köszönöm neked, hogy…’ játékot, ahol mindenki elmondhatta, mit értékel a másikban. Egy párban készült rajzzal kipróbálták az együttműködést is megörökítettek egy együtt töltött pillanatot, és elkészült a saját ‘hálabefőtt’ is, amelybe hálás gondolatok gyűltek. Megfogalmazódott, hogy a hála kifejezése közelebb hozza egymáshoz és erősíti a kapcsolatokat.