2024-2025

Spread the love
 

BOLDOGSÁGÓRA_MÁJUS AKTUÁLIS TÉMÁJA A TESTMOZGÁS ÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD GYAKORLÁSA , INSPIRÁLÓ MAGABIZTOSSÁG, HŐSIESSÉG, BÁTORSÁG, VITALITÁS, LELKESEDÉS 

A májusi Boldogságórán a gyerekek a testmozgás és az egészséges életmód fontosságával ismerkedtek meg játékos és élményalapú tevékenységeken keresztül. A foglalkozás középpontjában olyan értékek álltak, mint a bátorság, vitalitás, lelkesedés, hősiesség és a magabiztosság. A program egyik izgalmas része a „bátorság nyila” nevű játék volt, ahol minden „kilőtt” nyíl után a gyerekek pozitív megerősítést mondtak magukról hangosan, így erősítve önbizalmukat. Az aktivitások során akadálypályákon kellett átkelniük, hogy eljuthassanak a segítségre szorulókhoz – itt döntési helyzetekben is helyt kellett állniuk, megtapasztalva, hogyan lehet jól segíteni másoknak. A program kapcsolódik a Kihívás Napjához is. Különféle mozgásos játékokkal (pl. mozgáskocka, labdás feladatok) mozoghattak a gyerekek, miközben közösen gondolkodtunk a bátorságról. Megbeszéltük, hogy mit jelent a bátorság, hol húzódik a határ a félelem, bátorság és vakmerőség között, és a gyerekek elhelyezhették magukat ezen a tulajdonságvonalon. Szóba kerültek szuperhősök, mesehősök is, akik példaként szolgálnak a gyerekek számára. Kipróbálhatták az „erőt adó pózokat”, amelyek testtartással is segítenek a magabiztosság érzésének kialakításában. A vakjáték és a bátorságkavics segítségével a gyerekek me tapasztalhatták, hogy a félelmeiket le lehet győzni, különösen, ha összefognak és segítik egymást. 

  

BOLDOGSÁGÓRA_ÁPRILIS  AKTUÁLIS TÉMÁJA A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA, AZ ÖNMAGUNKKAL VALÓ EGYÜTTÉRZÉS, MEGBOCSÁTÁS, KORREKTSÉG, ŐSZINTESÉG, HITELESSÉG

Az áprilisi Boldogságóra témája az önmagunkkal való együttérzés és megbocsátás köré épült. A foglalkozás során arra bátorítottuk a gyerekeket, hogy ismerjék fel saját érzéseiket, fogadják el hibáikat, és tanuljanak meg megbocsátani – nemcsak másoknak, hanem saját maguknak is. A program egyik különleges eleme a „megbocsátás pillangója” volt: a gyerekek saját készítésű lepkékre írták fel sérelmeiket és megbocsátási szándékukat a következő üzenettel: „Elengedem a sérelmem! Megbocsátok!” Ezután közösen magasba dobtuk a pillangókat – szimbolikusan útjukra engedve a negatív érzéseket. A pillangóölelés technikája is bemutatásra került: a karokat keresztbe tettük a mellkasunkon, tenyér befelé néz, hüvelykujjak összekapcsolódnak, mintha pillangót formáznánk – ez segítette a megnyugvást és az önelfogadást. A gyerekek megbocsátási technikákkal ismerkedtek, kipróbálták a varázsszék módszert, ahol egymásnak pozitív tulajdonságokat soroltunk fel – erősítve az elfogadást és a hitelességet. Játszottunk igaz-hamis játékot, ami segített tisztázni, mit jelent az őszinteség, és saját őszinteség mondókákat is írtunk.

 

BOLDOGSÁGÓRA  A HÓNAP CSOPORTJA  ÁPRILIS

Az áprilisi hónapban a 6. osztály Kalandorok6 nevű csoportja a Boldogságóra Programban elnyerte a hónap csoportja címet, amelyet kiemelkedő és kreatív munkájáért kapott.

Az osztály a „Megbocsátás” témakör keretében érdekes és tanulságos előadásokat készítettek. Kis csoportokban 3–5 diából álló prezentációk segítségével mutatták be egyik kedvenc történetük szereplőit, valamint a köztük kialakult konfliktust vagy vitát. A bemutatók során nemcsak a probléma bemutatására, hanem a kibékülés és a megbocsátás folyamatára is nagy hangsúlyt fektettek.

Ezt követően a tanulók megvitatták, hogy egyetértenek-e a történetben látott megoldással, és saját véleményüket is megosztották arról, hogyan lehetne a hasonló helyzeteket a valós életben is jól kezelni.


BOLDOGSÁGÓRA MÁRCIUS  AKTUÁLIS TÉMÁJA AZ APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE, FELTÉTEL NÉLKÜLI SZERETET, SZÉPSÉG ÉS KIVÁLÓSÁG, KREATIVITÁS, KEDVESSÉG

Az hónap feladata az volt, hogy a gyerekek tudatosítsák magukban, mennyi szépség és jóság vesz körül bennünket a mindennapokban, és hogy milyen fontos a szeretet, a kedvesség és a kreativitás megélése. A beszélgetések során mindenki elmondhatta: „Azt szeretem magamban, hogy…” – így önismeretre és pozitív énkép erősítésére is lehetőség nyílt. Rajzok készültek arról, hogyan tudunk kedveskedni másoknak, mivel lephetjük meg őket apró figyelmességekkel. Értékládába a gyerekek kis rajzokat, idézeteket, kedves szavakat gyűjtöttek össze és helyeztek bele a ládába – mindezt olyan dolgokról, amelyeket szépnek, értékesnek tartanak a világban vagy egymásban. A szabad tánc során mindenki elengedhette magát, kifejezhette érzéseit mozgásban – ez sok nevetéssel és felszabadultsággal járt. Növényültetéssel  jelképezték, hogy a szeretet és törődés által milyen csodák nőhetnek ki akár egy apró gesztusból is. „Gólya viszi a fiát” játék során újra megmutatkozott az egymás iránti figyelmesség, hiszen a sikerhez együttműködésre és bizalomra volt szükség.  A „Fedezzetek fel szép dolgokat!” felhívással arra biztatva a gyerekeket, hogy nyitott szemmel járjanak, és gyűjtsenek élményeket, pillanatokat, amelyek boldoggá teszik őket.


BOLDOGSÁGÓRA FEBRUÁR  AKTUÁLIS TÉMÁJA A MEGKÜZDÉS GYAKORLÁSA, EGÉSZSÉGES ÖNBECSÜLÉS, HUMOR, BÖLCSESSÉG, TANULÁS SZERETETE

E havi boldogságóra központi témái a megküzdés gyakorlása, az egészséges önbecsülés, a humor, a bölcsesség és a tanulás szeretete voltak.  „A törött cserép” történeténete  remek kiindulópontként szolgált az önbecsülés fontosságának megértéséhez. A történet kapcsán a gyerekek elgondolkodtak saját értékeiken, majd megalkották az „önbecsülés edényét” – egy-egy személyes rajz formájában, amely azt jelképezte, hogy mindenki értékes, még akkor is, ha néha „megreped” az edény. Készült  képkotta, amely a tanulás szeretetét és a közösen átélt élmények fontosságát hangsúlyozta. A jókedv sem maradhatott el: a gyerekek kacagtató arcokat rajzoltak, majd elkészítették saját „humorbonbonjaikat”, amelyekben vicces gondolatokat, mini történeteket és poénokat rejtettek el – ez segített a humor, mint megküzdési eszköz tudatosításában.

  

BOLDOGSÁGÓRA JANUÁR  AKTUÁLIS TÉMÁJA A CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE, MOTIVÁLÓ JÖVŐKÉP, VEZETŐI KÉPESSÉG, ÖNKONTROLL, NYITOTT GONDOLKODÁS

A gyerekek különböző kreatív és játékos feladatokon keresztül ismerkedhettek meg ezekkel a fontos fogalmakkal, miközben önmagukra és egymásra is jobban figyeltek. Az óra során készítettek  papírhajót, amely jelképesen „befutott a kikötőbe” – ez a saját céljaik elérését szimbolizálta. Mindenki megnevezett egy célt, amit szeretne elérni, majd ezt a hajóra „felírva” indítottuk útnak, így még személyesebbé vált a gyakorlat. A „szoborjáték” során a gyerekek mozdulatokkal fejeztek ki érzéseket, gondolatokat, majd jött az „Add tovább a mozdulatot” játék, ahol a figyelem és az utánzás fontosságát élhették meg. A „Rajzold le, amit mondok” játékban pedig a képzelőerő, a hallás utáni értés és a kreativitás került előtérbe.  Lerajzolták a saját „jövőbeli biztonságos helyet” – azt a képzeletbeli helyet, ahol jól, biztonságban és boldogan érzi magát. Ezek a rajzok színesek, fantáziadúsak és nagyon egyediek lettek, betekintést nyújtva a gyerekek belső világába.

BOLDOGSÁGÓRA_DECEMBER  AKTUÁLIS TÉMÁJA A BOLDOGÍTÓ JÓCSELEKEDET, POZITÍV ÉNKÉP, SZERETET, SPIRITULITÁS

A foglalkozások középpontjában a boldogító jócselekedetek, a pozitív énkép, a szeretet és a spiritualitás álltak. A cél az volt, hogy a gyerekek megtapasztalják, hogyan lehet apró, de szívből jövő tettekkel másokat boldoggá tenni – és közben önmagukat is gazdagítani lelkileg. Elkészült a „Jócselekedet Csengettyű”, amely egy szimbolikus tárgyként szolgált: összegyűjtötte a jócselekedeteket, ami emlékeztetett bennünket arra, hogy minden apró figyelmesség számít, és hogy a jóindulat hangja messzire hallatszik. A gyerekek választottak egy-egy „segítő tárgyat”, amely számukra valamilyen személyes erőt, támogatást vagy pozitív érzést hordozott. Ezeket lerajzolták és megosztották egymással, ami nemcsak az önkifejezést segítette, hanem a közösségi élményt is erősített. Elkészítették, hogy milyen karácsonyfadíszek lennének, ha ők maguk díszekké változnának. Volt, aki szív alakú dísz lett volna, más egy csillag, vagy épp egy fenyőillatú kis angyal. A díszekkel való azonosulás remek alkalmat adott a pozitív énkép építésére és arra, hogy mindenki lássa, milyen különleges értékei vannak.

 

 A 8. évfolyam tanulói a Boldogságóra Erősség Program keretén belül a kedvességgel foglalkoztak. Először körben ülve a nevük kezdőbetűjével hoztak valami kedveset a többieknek (pl. barátságot, megértést, mulatást, szeretetet, jókedvet), majd ezeket megismételték memórialáncban is.

A Kedvesség gombolyaggal folytattuk, ahol mindenki említett valamilyen nagylelkűséget, amit a többiektől kapott, vagy amiért így végzősként hálás lehet társainak. Közben egy gombolyagot dobtak egymásnak, mindenki megfogta egy darabon a fonalat, aki szót kapott. Több kört is végigjátszottak újabb élményekkel, örültek a kialakult hálónak.

Mindkét feladatot nagyon élvezték. 

 

Ültess fát!
Boldogságóra Integrált Program keretében meghirdetett Nemzeti Faültetés Napjához csatlakozott iskolánk, ahol facsemetét ültetett el a hetedik  osztály. Reméljük, hogy kicsi fánk a gondoskodásnak köszönhetően szép nagyra nő, emlékeztetve a kis- és nagy diákjainkat a környezetvédelem fontosságára.
 

Karácsonyváró 5. osztály

2024. 12. 14-én az ötödik osztály közösen hangolódott a karácsonyi ünnepekre. Ráhangolódásként beszélgettünk karácsonyi hagyományokról és szokásokról, majd karácsonyi díszeket készítettünk. A beszélgetés és a kreatívkodás után egy karácsonyi koreográfiát tanultunk meg, amit mindenki nagyon élvezett és nagyon jó hangulatba került az egész osztály a közös tánc hatására. Ebéd után cukormázzal díszítettünk isteni, pihe-puha mézeskalácsokat, amiket a cukormáz megszáradása után el is fogyasztottunk. A napot boldogságórával és karácsonyi mesedélutánnal zártuk. A tanulók elmondása szerint „ez volt az egyik legjobb nap”. 

 

 Karácsonyváró 8.évfolyam 

2024. december 14-én a nyolcadikos tanulók felelevenítették az adventi időszak jeles napjainak hagyományait, jelképeit. A ráhangolódás után BeeBot pályát készítettek, melyet az algoritmusok megírását követően mindannyian ki is próbáltak. Nagy sikert aratott a tankonyhai közös pizza sütés és az elkészült sonkás-baconos pizza elfogyasztása.

Boldogságórás programon elolvasták a Hófödte hegy c. történetet, majd két csoportban más-más szereplő szemszögéből írták újra a mesét.
A napot Luca napi jóslásokkal zártuk. Volt időjóslás hagymával és ólom helyett gyertyaviaszból öntöttek formákat a jövő esztendőben rájuk váró történések jóslataként.
Jó hangulatban telt el a szombati Karácsonyváró!

BOLDOGSÁGÓRA_NOVEMBER  AKTUÁLIS TÉMÁJA AZ TÁRSAS KAPCSOLATOK, KITELJESÍTŐ ERŐSSÉGEK, TÁRSAS INTELLIGENCIA, CSAPATMUNKA

A novemberi boldogságórákon a társas kapcsolatok és a közös élmények fontossága került a középpontba. Ebben a hónapban olyan témákat jártunk körül, mint a kiteljesítő erősségek, a társas intelligencia és a csapatmunka, amelyek mind a közösség építését és a pozitív kapcsolatok erősítését szolgálják.  Pacsival köszöntötték egymást az ajtóban.  Készítettek egy „barátság sálat”, amelyre mindenki felrajzolta vagy leírta, hogy mit jelent számára egy jó barát, és milyen tulajdonságokat értékel a társas kapcsolataiban. Az  „erősségfára”  a gyerekek kis levelekre írták fel saját vagy társaik jó tulajdonságait, majd ezeket a fa ágaira rögzítettük. Ez a gyakorlat nemcsak az önismeretet, hanem a társak megbecsülését is erősítette.


  Boldogságóra Címátadó Ünnepség  2024 

2024. 10. 25-én Budapesten került megrendezésre a Boldogságóra Címátadó Ünnepség, ahol iskolánk átvehette az Örökös Boldog Iskola címet ismételten. Az ünnepségen bemutatkoztak a program nagykövetei, valamint Prof. Dr. Bagdy Emőke, Bagdi Bella és Török Szabolcs nagyon érdekes szakmai előadását hallgathattuk meg a pozitív pszichológiával és a szeretet-pedagógiával kapcsolatban.

„Nem a bíráló az, aki számít, nem az ember, aki rámutat arra, hogyan bukik el az erős, vagy hogy a jótevő hogyan tehetett volna még jobbat. Az érdem az emberé, aki valójában a küzdőtéren áll, akinek az arcát elcsúfítja a por, a vér és a verejték, aki elszántan küzd, aki hibázik, aki újra és újra elbukik. Mert nincs törekvés tévedés és hiba nélkül, de az, aki valójában küzd a jóért, aki mérhetetlenül lelkes és elkötelezett, aki a jó ügy érdekében vízre száll; aki a legjobb esetben végül elnyeri a jutalmát és győzedelmeskedik, és aki a legrosszabb esetben, ha elbukik, ő is legalább emelt fővel teszi, hiszen a bátraké a boldogság”.
(Theodore Roosevelt)

 

 

  BOLDOGSÁGÓRA_OKTÓBER  AKTUÁLIS TÉMÁJA AZ OPTIMIZMUS GYAKORLÁSA, FEJLŐDÉSI SZEMLÉLETMÓD, REMÉNY, KITARTÁS

Az októberi boldogságórán az optimizmust gyakorlása volt a téma, ami segít abban, hogy a nehéz helyzetekben is meglássuk a jót. Megtaláljuk azt a fejlődési szemléletmódot, ami azt jelenti, hogy hibázni nem baj – sőt, ezekből tanulunk, és ettől leszünk egyre jobbak. Az órákon beszélgettek a reményről és a kitartásról, hogy hogyan lehet akkor is továbbmenni, amikor valami nehéznek tűnik. Készült  optimista szemüveg, amivel minden helyzetet  pozitív oldalról láthatunk. A fejlődési vándornaplóba bekerült, miben lettünk jobbak, és mit tanultunk magunkról.  A „rosszat jóra változtató Ez fantasztikus!” játékkal, kiderült, hogy minden rosszban van valami jó is – csak meg kell találni. A toronyépítés azt szimbolizálta, hogyan tudjuk lépésről lépésre felépíteni a kitartásunkat. A  „nem szeretem” feladatokat is  átváltoztathatjuk elviselhetőbbé, vagy akár izgalmassá.

 
 

 

BOLDOGSÁGÓRA_SZEPTEMBER  AKTUÁLIS TÉMÁJA A HÁLA GYAKORLÁSA ÉS A POZITÍV

KAPCSOLATOK  

A boldogság órán a hála és a pozitív kapcsolatok fontosságáról beszélgettek az osztályok.
Megosztották egymással, hogy kinek és miért hálásak. Játszottak egy ‘Köszönöm neked, hogy…’ játékot, ahol mindenki elmondhatta, mit értékel a másikban. Egy párban készült rajzzal kipróbálták az együttműködést is megörökítettek egy együtt töltött pillanatot, és elkészült a saját ‘hálabefőtt’ is, amelybe hálás gondolatok gyűltek. Megfogalmazódott, hogy a hála kifejezése közelebb hozza egymáshoz és erősíti a kapcsolatokat.