Júniusi boldogságóra témája: Fenntartható boldogság
„A boldogság semmi egyéb, csak a jó érzés. A jó közérzés. Az az érzés, hogy érdemes az embernek élni.” Móricz Zsigmond
Sonja Lyubomirsky szerint a tartós boldogságszint-emelkedés elérhető, de csak akkor, ha komolyan veszünk öt hatóerőt, amelyek a fenntartható lelki jóllét mögött húzódnak. Ezek a következők: a pozitív érzelmek; az optimális időzítés és változatosság; a társas támogatás; a motiváció, erőfeszítés és elköteleződés; végül az ötödik a szokássá válás. Iskolánk tanulói és pedagógusai ebben a hónapban arra törekedtek, hogy a boldogság mindennapjaik része legyen. A folyamatosan fenntartható boldogság megvalósításában az iskola utolsó hónapjában is segítségünkre volt a boldogságóra feladatai, amelyeket osztályaink a következő módon valósítottak meg:
1.osztály: Iskolánk legkisebb diákjai a katica elveszett pöttyei című feladatot oldották meg. A mese olvasása után színes papírok, olló és ragasztó felhasználásával életre keltették a mese szereplőit és a szereplők tulajdonságaikról és tetteikről beszélgettek.
2-3. osztály: A második és harmadik osztály szintén a katica elveszett pöttyei nevű feladatot választották, a mese közös elolvasása után a gyerekek arról beszélgettek, hogy hogyan cselekedtek volna a szereplők helyében és hogy hogyan folytatódhatott volna a mese. A beszélgetés közben a gyerekek lerajzolták a mese szereplőit.
4. osztály: A negyedik osztály a 21 nap című feladatot oldotta meg, amiben összegyűjtötték azokat a szokásokat s gyakorlatokat, amiket ebben a tanévben tanultak és már szokássá váltak. Ezeket színes rajzokon jelenítették meg és megbeszélték a szokássá válás fontosságát és pozitív eredményeit.
5. osztály: Fenntartható boldogság témában az ötödik osztály a társas támogatás témakörrel foglalkozott. Megbeszélték, hogy ki miben szeretne változni és hogyan tudják egymást segíteni a pozitív változásban, és ehhez készítettek maguknak motivációs rajzos plakátot.
6. osztály: A hatodik osztályosok olyan szólásokat és közmondásokat gyűjtöttek, amelyek a társas támogatás jelentősségét hangsúlyozzák, valamint ezek jelentéséről és fontosságáról beszélgettek. A magyar feltalálók napjához kapcsolódva olyan magyar találmányokat kerestek, amik kényelmesebbé tették a hétköznapi emberek életét és közösen ötleteltek, hogy milyen további új találmányokra lenne szükségük, amelyeket eddig nem talált ki senki.
7. osztály: A Fehér és a Fekete Farkas indián mese megismerése után a hetedik osztály tanulói lelkes farkas rajzolásba kezdtek. Egyik csoport a két farkast jelenítette meg, a másik csak a fehéret, majd pozitív cselekedetet, jellemzőket kerestek mellé.
8. osztály: A nyolcadik osztályos diákok olyan közmondásokat, szólásokat, bölcsességeket gyűjtöttek, amelyek a társas támogatás jelentőségét hangsúlyozzák, és ezekhez kapcsolódóan készítettek színes plakátokat. A plakátokat bemutatták egymásnak, majd közösen elhelyezték az iskola legforgalmasabb pontjain.
Májusi boldogságórák témája: Testmozgás
“Nagyobb gonddal ápold tested épségét is, hogy az méltó lakása legyen lelkednek s könnyebben
cselekedhesd a jót…”
Széchényi Ferenc
1. osztály: Az elsős tanulók a „Blob foci” feladatot oldották meg, elsőként mindenki kiszínezte, melyik Blobnak érzi magát és melyik szeretne lenni, majd az iskola udvarán mindenki kipróbálhatta a bejelölt figura feladatát egy rövid focimeccs keretein belül.
2-3. osztály: A másodikos és harmadikos tanulók a „Stabil vagyok, mint egy hegy” nevű feladatot oldották meg, amiben a gyerekek egy jógagyakorlatot végeztek. A feladat után a gyerekek a jógához kapcsolódó történetről beszélgettek, valamint az ehhez kapcsolódó érzéseiket és gondolataikat is megoszthatták.
4. osztály: A negyedikes tanulók a program keretén belül kapott videó segítségével mozogtak a havi boldogságóra keretein belül, ahol a kivetített videón látható figurával kellett a gyerekeknek együtt mozogni. A tanulók lelkesen és sok kacagással egybekötve oldották meg az élvezetes interaktív feladatot.
5. osztály: Az 5.osztály összegyűjtötte azokat a sportokat, amiket a Széchenyi család népszerűsített és ehhez emblémákat is készítettek. A világnapok keretében pedig megemlékeztek a fagylalt napról és az egészséges fagylaltokról beszélgettek.
6. osztály: A 6. osztály a Távfejelés című feladatot oldotta meg, ahol kis csapatokba rendeződve versenyeztek, hogy melyik csapat tud a legtöbbet fejelni. A feladat megoldása nagyon jó hangulatban telt, a gyerekek óriási beleéléssel fejelgették a labdákat.
7. osztály: A hetedikes tanulók először kiszínezték, melyik boldog blob lennének egy meccsen, majd az udvaron kétféle (ütős és fejelős) mugli kviddicset is kipróbálták. Nagyon örültek a mozgásnak és a szabad levegőnek.
8. osztály: A nyolcadik osztályosok a „Stabil vagyok, mint egy hegy” gyakorlatot oldották meg a májusi boldogságórán. A feladat után a gyerekek megoszthatták milyen érzéseik voltak a jógagyakorlat közben, valamint milyen hatással volt rájuk a mozgásos feladat, illetve hogyan
használhatjuk a mozgást a lelki egészségünk javítására.
A szomorúk szívét, a világot.
Most megbocsátok annak is,
Aki bántott.”
József Attila
2-3. osztály: A második és a harmadik osztály a Föld napjának alkalmából közös landart alkotást készített, közben beszélgettek a megbocsátás fontosságáról, a témában saját példáikat is elmondhatták a gyerekek. Az óra közös énekléssel záródott.
5. osztály: Az ötödikesek az ehavi boldogságórán a pozitív emberi kapcsolatok fontosságára szerették volna felhívni a figyelmet. A számunkra legfontosabb értékeket összegyűjtötték és kavicsokra festették. Most ez díszíti az osztálytermük csoportasztalát.
7. osztály: Hetedeikeseink a megbocsátás jegyében olyan verseket kerestek, amelyek pozitív életszemlélettel, boldogsággal kapcsolhatók össze. A gyűjtött verseket díszesen leírták, mellyekkel tantermüket díszítették.
8. osztály: Nyolcadikos diákjaink a lelki béke, a pozitív energiák és a megbocsátás jegyében közösen szeretetmeditáción vettek részt, ahol igyekeztek megszabadulni minden negatív érzéstől. Az óra közös pozitív megerősítő mantrákkal zárult.
Az első osztályos gyerekek megajándékozták egymást a barátság szívével, ezzel is örömet okozva egymásnak. További apró örömöket is rejtettek a napjukba, mint például öleléssel vagy dicséretekkel ajándékozták meg egymást.
A 2-3. osztályosok a fejlődési szemléletmód jegyében bátorító üzeneteket tartalmazó könyvjelzőt készítettek, amik a kedvenc könyveikben vannak segítségükre a mindennapokban.
A negyedik osztályos gyerekek saját kézzel készített plakátokkal kedveskedtek egymásnak, melyre pozitív és örömet okozó dolgokat rajzoltak és írtak, melyet egy nagy mosoly és ölelés keretében adtak át egymásnak, ezzel is örömet okozva egymásnak.
Az 5. osztályos tanulók az apró örömök témában élő hálahidat és az örömnaplót készítettek. A hálahíd „építése” nagyon jó hangulatban telt, a napló pedig folyamatosan bővül és a termüket díszíti.
A hatodikos tanulók élőhidat készítettek a Boldogság Világnapjára. Boldogság tablót is készítettek a Vadvilág napjára. Olyan képeket kerestek, ahol az állatok apró örömöket élnek át. Valamint készítettek egy boldogság szigetet, amire olyan dolgokat tettek, ami örömet szerez nekik.
A 7. osztály tanulói tenyérlenyomatos plakátot készítettek, majd mindenkiről mondtak valami pozitívat, amelyek a tenyérnyomok mellé kerültek. Ezt kitették a faliújságunkra, ahol a következő feladatig megnézhetik, kedvük és önbizalmuk javulhat tőle. Ugyanakkor élő hálahidat is alkottak saját magukból.
Iskolánk nyolcadik osztályos tanulói hamarosan elballagnak és a jövő miatt sokszor aggódnak, ezeket az aggodalmakat apró örömökkel oldották fel közösen egy beszélgetős óra keretein belül, örömperspektívákkal vegyítve.
Boldogságóra program február: Megküzdési stratégiák
Ne feledd: Az önvádló gondolataid nem tények.” Mélylevegő projekt
Februári témánk a boldogságóra keretein belül a megküzdési stratégiák voltak. Iskolánkban törekszünk arra, hogy tanulóink és nevelőink egyaránt, a mindennapi stresszhelyzeteket megfelelően tudják kezelni és kiegyensúlyozottak és boldogak legyenek. Az osztályok a témához kapcsolódóan a következő feladatokat oldották meg:
1. osztály: Legkisebb tanulóink az egyik testnevelésóra végén tanulták meg azt, hogy milyen is egy önmegnyugtató pillangóölelés, melynek segítségével könnyen levezethetik a feszültséget és segítheti őket a megnyugvásban. Az óra óta a kicsik már többször is alkalmazták ezt a módszert, hogy nyugodtabbak legyenek.
2-3. osztály: A 2. és a 3. osztály szintén a pillangóölelést tanulta meg, melyet azóta szinte mindennap megismételnek, hogy újból feltöltődjenek pozitív energiával és minden rosszat el tudjanak engedni. A tanulók szerint, ez egy „boldogság löket”, mely segít elfeledtetni velük a rossz dolgokat, ami miatt rosszkedvűek, feszültek lehetnének, akár egész nap.
4. osztály: A negyedikesek a „Honnan tudom?” nevű feladatot oldották meg, ahol mutogatással (pl. rövid activityben) elevenítették fel a következő testi-lelki állapotokat, az alábbi sorrendben: 1. veszélyben van, 2. feszült, 3. izgul, 4. éber, 5. óvatos, 6. összpontosít, 7.bizakodó, 8. ellazult, 9. kíváncsi, 10. nyitott, 11. nyugodt, 12. pihen.
5. osztály: A feladatok, játékok során az ötödikes diákok beszélgettek a valóság és a látszat közti különbségről és azokról a nehézségekről, ami egy kiskamasz életében nehézséget okozhat. Ezeket a nehézségeket összegyűjtötték és igyekeztek megoldási stratégiákat keresni rájuk.
6. osztály: A hatodik osztályosok csoportokban kutatást végeztek, majd 1-1 példával szemléltették az egyik modernkori stresszfaktor: a túlzott telefonhasználat ártalmait, és ezekre kerestek megoldásokat. A tanulók még mozgásos feladatot is elvégeztek, melyben érzékeltették, bizonyos stresszhelyzetek nagyságát. Levezetésképpen a rejtvényfejtők napjához kapcsolódóan, mindenki rejtvényt fejthetett, ezzel is gyakorolva a megküzdési stratégiákat.
7. osztály: A Modern Megküzdés feladatot a hetedik osztály a túlzott telefonhasználat köré csoportosította. Utaltak arra is, hogy ez is függőség, mint az alkoholizmus. Mindezek helyett lehet érdekes és hasznos tevékenységeket végezni, amelyek közül mindenki megtalálhatja a neki valót: a természet szépségeiben gyönyörködni, mozogni, olvasni.
8. osztály: Iskolánk legnagyobbjai táblajátékokat terveztek és készítettek a kitűzött célok megvalósításához, amikhez stresszkezelést segítő kérdéskártyákat készítettek, és a játékba nehezítő mezőket készítettek, melyekhez megküzdési stratégiák alkalmazása szükséges.
„A jó cél az, amely kissé megrémiszt, de nagyon lelkesít.” Joe Vitale
8. osztály: A nyolcadik osztály tanulói a januári boldogságóra keretén belül csoportokban dolgoztak, így két feladatot is teljesítettek. Az egyik csoport célelefántot készített, amelyet egy színes kívánság aurával vettek körül, hogy még jobban be tudják vonzani a pozitív energiát. A másik csoport egy céltáblát készített, amelynek köreit az általuk legfontosabbnak tartott célok kitűzésével jelöltek, így született meg a „célok céltáblája”.
“Az állandó kedvesség sok mindent elérhet. Ahogy a nap elolvasztja a jeget, a kedvesség elpárologtatja a félreértéseket, a bizalmatlanságot és az ellenségeskedést.” Albert Schweitzer
Decemberben sok dolga akad az embernek, és gyakran a sok teendő és a nagy hajtás mellett elfelejtkezünk magunkról és egymásról. A decemberi boldogságórákon iskolánk tanulói és nevelői ehhez kapcsolódóan kaptak segítséget, hogy kicsit lelassuljanak és közösen tudjanak boldogító jó cselekedeteket végrehajtani. Ebben a hónapban is diákjaink örömmel és lelkesen vetették bele magukat a feladatok elkészítésében ezzel is hangolódva a szeretet ünnepére.
Kis elsőseink karácsonyfadíszeket készítettek, közben pedig arról beszélgettek milyen szerencsések, hogy szeretetükkel jobbá tehetik a világot: „Hálás vagyok a szívemben rejlő végtelen együttérzésért és kegyelemért, amely lehetővé teszi számomra, hogy a szeretet szemével szemléljem ezt a világot. Hálás vagyok, hogy szeretetet adhatok és kaphatok. Hálás vagyok azért, hogy van lehetőségem segíteni másoknak és ezzel jobbá tenni az életüket.”
A második és a harmadik osztály az „Angyal a cipősdobozban” feladatot készítette el, meghallgatták a hónap dalát és az Angyal a cipősdobozban című mesét. Beszélgettek az ünnepekről, a jó cselekedetek fontosságáról és a kívánságokról. Ezután mindenki megrajzolta az elképzelt angyalkáját, majd mindenki bemutatta az angyalkáját és a kívánságait.
A negyedik osztályos tanulóink „Jobb Veled a Világ! Nem vagy egyedül!” képeslapokat készítettek. Boldogító szavakkal és rajzokkal díszítették a lapjaikat, majd ezekkel a szépen kidíszített és szeretettel készített karácsonyi lapokkal kívántak egymásnak békés, boldog és áldott karácsonyi ünnepeket és sikerekben gazdag boldog új évet.
Az ötödik osztály a boldogító jó cselekedetek nevében karácsonyi képeslapokat készített, melyekben igyekezett mindenki megmutatni az egyediségét és az általa választott karácsonyi versrészlettel és rajzokkal díszítette a képeslapját. Ezekkel a saját készítésű képeslapokkal kívántak egymásnak minden jót az ünnepekre és remélve, hogy ezek az apró kedvességek melegséget hoznak az ünnepnapokba.
A hatodik osztály igazán rendhagyó módon tartotta a decemberi boldogságórát, mivel a tanulók a szülőkkel közösen készítettek karácsonyfadíszeket, közben beszélgettek a jó cselekedetek és az odafigyelés fontosságáról, valamint a közös alkotás minden percét boldogsággal és vidámsággal töltötték meg, ezzel is közösen hangolódva az ünnepekre.
A hetedik osztály a „Jobb veled a világ! Nem vagy egyedül!” feladatot választotta. Mindenki írt, rajzolt a képeslapjára valami kedveset családtagjának, barátjának, amellyel szeretetét, segítőkészségét fejezte ki irányába. A tanulók hazavitték alkotásaikat és odaadták a címzetteknek, hogy ezzel is örömet szerezzenek szeretteiknek.
A nyolcadik osztály tanulói párokban készítettek óriás karácsonyi képeslapokat, igyekeztek a munkájukat minél ünnepibbé és színesebbé tenni. A közös alkotás közben beszélgettek az ünnepekről, az odafigyelés és a jó cselekedetek fontosságáról, valamint azt is megosztották egymással, hogy milyen terveik vannak a téli szünetre. Az ünnepi alkotások kikerültek az osztálytermi faliújságra, ezzel is fokozva a karácsonyi hangulatot.
Boldogságóra 2023. november: Társas kapcsolatok
“Legyünk hálásak azoknak az embereknek, akik boldoggá tesznek minket; ők a bájos kertészek, akik virágba borítják lelkünket. ” Marcel Proust
Iskolánkban törekszünk arra, hogy kisdiákjaink a legjobb kapcsolatot alakítsák ki osztálytársaikkal és iskolatársaikkal, valamint velünk nevelőkkel is. A novemberi boldogságóra feladatai ehhez adott nekünk plusz segítséget, amelyet tanulóink a következő formákban valósítottak meg:
- osztály: A barátság témában készítettek egymásnak színes képeslapokat, amiket csupa pozitív rajzokkal töltöttek meg, majd ezeket egymásnak ajándékozták.
2.-3. osztály: Meghallgatták a gyerekek a hónap dalát. Majd „jajtogattam neked” egy csigabigát és átadták egymásnak, ezzel megajándékozva egymást.
- osztály: Micsoda alakokat készítettek. Egymásnak adogatva a rajzaikat, mindenki kiegészítette valamilyen vonallal vagy alakzattal az adott rajzot, így születtek meg a közös alkotások.
- osztály: A diákok egy barátságklinikát rajzoltak meg és összegyűjtötték azokat a tulajdonságokat, ami a barátsághoz elengedhetetlenek. Beszélgettek arról, hogy mit tudunk megtenni a barátainkért és a barátság fontosságáról.
- osztály: A tanulók körkérdéseket tettek fel egymásnak, amelyet játékos formában válaszoltak meg, ezzel jobban megismerve egymást. A dominó-nap alkalmából az osztály kreatív dominó útvonalat készített közösen, ezzel erősítve az együttműködést az osztályon belül.
- osztály: A 7. osztály vidám és színes „Összetartó izé”-ket rajzolt, amelyek összetartják a barátságokat.
- osztály: A tanulók megalkották a saját barátságklinikájukat, ahol a köztük lévő kapcsolatot barátságot tudják ápolni.
Az első osztály az optimizmus jegyében színes és díszes csigarajzokat készítettek, hogy minden apróságban felfedezzék a jó dolgokat. A második és a harmadik osztály egy optimista sünbirodalmat készített, majd mindenki bemutatta a saját sündisznóját. A negyedik osztály az avarban élő állatokat mutatták be egymásnak, amit egy mozgásos, egymáshoz simulásos feladatsorral oldottak meg ezzel erősítve az osztálybeli köteléket. Az ötödik osztályosok az optimizmus jegyében készítettek képkereteket, amin keresztül csak a szép dolgokat látják meg. A hatodik osztályosok a jó időt kihasználva egy meditációs sétával egybekötött jógaórát tartottak. A hetedik osztály optimista képkeretet alkotott, ahonnan minden kissé pozitívabban látszik. A nyolcadik osztály optimista szemüvegkereteket készített, hogy mindenben meglássák a legtöbb jót.
Szeptember, a hála hónapja_2023
„Cseppnyi jóság forrásnyi hálát fakaszt.” Jü Hua
Iskolánk tanulói, pedagógusai és dolgozói, a legkisebbektől egészen a legidősebbekig, hálásak az élet apró örömeiért. A szeptember hónap témája a hála volt, tanulóink a boldogságórák keretein belül nagy lelkesedéssel készítették el az osztályfőnökök által koordinált feladatokat. Ebben a hónapban is, ahogy az előző években is, csodálatos, színes, változatos munkák készültek a szorgos kezek alatt. Az első osztály hálásan éli meg az élet minden pillanatát, amit színes rajzok formájába valósítottak meg. A második és a harmadik osztály az osztályban található tárgyakból rakták ki a „hála” szót, amihez mindenki lelkesen ötletelt. A negyedik osztály „hálafát” készített, melyre az ősz színeivel díszített falevelekre írtak olyan örömöket, vidám pillanatokat, amelyekben érződik a szeretet a tanévkezdéssel kapcsolatban. Az ötödik osztály tanulói leveleket küldtek egymásnak, amikben kifejtették, hogy miért hálásak az életben és egymásnak. A hatodik osztály szintén „hálafát” készített, amire mindenkinek a „hálalevele” felkerült. A hetedik osztály megismerkedett néhány idézettel a háláról, amelyeket megpróbáltak értelmezni, lerajzolni. Mindezt egy HÁLA feliratban is kifejezték. A nyolcadik osztály tagjai megosztották egymással, hogy miért hálásak, majd le is rajzolták és így készült el a csoportok.