BOLDOGSÁGÓRA_MÁJUS AKTUÁLIS TÉMÁJA A TESTMOZGÁS GYAKORLÁSA
A kutatások szerint legalább heti 5 napon, naponta legalább 30 perces intenzív testmozgásra van ahhoz szükség, hogy egészségünket fenntartsuk, megőrizzük. A testmozgás néhány jótékony hatása: oldja a szorongást, enyhíti, levezeti a stresszt, emeli a hangulatot, javítja a tanulási képességet….
A 7. évfolyamos tanulók ebben a hónapban azt a feladatot választották, hogy a Galaxis lakó manóknak találtak ki táncos-erősítő tornagyakorlatokat, megtervezték rajzos formában, majd a gyakorlatban is bemutatták.
BOLDOGSÁGÓRA_ ÁPRILIS AKTUÁLIS TÉMÁJA A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA
A megbocsátás hatalmas gyógyító erő. Megszabadít minket a múlt szenvedéseitől, és teret hoz létre bennünk az új élményekre, örömökre, a jelen pillanat teljes megélésére. “Elhozza az örömöt oda, ahol bánat volt, a békét a zűrzavarba, a boldogságot a haragvó felek közé, és mindenkinek visszaadja önmagát.” (Jampolsky)
A hatodikosok a Boldogító levél témát választották: levélben leírták, hogy a boldogság órákon melyik feladat tetszett nekik a legjobban, melyik volt a legérdekesebb, a legviccesebb, a legemlékezetesebb. A második évfolyamosok megbocsátás rituálékat találtak ki és mutattak be.
Szakmai nap_Boldogságóra beépítése a Komplex Alapprogram óráiba, foglalkozásaiba
bemutató foglalkozáson 5.-8. évfolyamos diákok vettek részt vegyes csoportban, akik eredetileg is a felsős Művésze alapú alprogrami foglalkozások diákjai. A menetét tekintve légző-lazító gyakorlattal kezdtünk, majd önismereti játékkal alapoztuk meg a témát. Ráhangolódásként meghallgatták Müller Péter: Sziámi dalát a szeretetről, amiből a diákok kikövetkeztették a témát. Jelentésteremtésként állításokat láttak kivetítve a megbocsátással kapcsolatosan, s megvitatták ezek elfogadhatóságát, véleményezhették, kiegészíthették az állításokat. Ezt követően csoportos munkaformában megalkották a megbocsátás folyamatábráját.
másképpen.
MÁRCIUS AKTUÁLIS TÉMÁJA AZ APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE
Az igazi élvezet megtalálásához sokszor erőfeszítés és motiváció szükséges. Kitartó erőfeszítésre van szükség ahhoz, hogy figyelmünket az itt és most pozitív élményei felé fordítsuk. Ehhez pedig újra és újra meg kell állnunk.
Boldogság-csoportjaink megálltak és megkeresték az apró örömöket mindennapi tevékenységeik végzése közben, legyenek azok tanórák, szünetek, ebédidő, kézműves foglalkozás. Osztályfőnöki órán a 6. osztályosok például az apró örömök (6 erény és 24 erősség) jelentését megbeszélték, elmutogatták és kitalálták, rajzoltak róla. Kipróbálták az „apró örömök mozgásban” feladatot (arcizmok külön mozgatása), ezt nagyon élvezték. Technika órán az örömökhöz kapcsolódó érzelmekről készítettek boldogság kártyákat, majd mondatokat kellett befejezniük pozitívan az előre kihúzott osztálytársukról.
Az Egyesült Nemzetek Szervezete 2012-ben jelölte ki március 20-át a boldogság világnapjává. Az emberi lét célja a boldogság keresése – a világnap kijelölésével az ENSZ is erre szerette volna Felhívni a figyelmet.
Nehéz megfogalmazni, miben lakozik a boldogság, és mit jelent pontosan, de egy biztos: a boldogság saját magunkban rejtőzik. Képesek vagyunk saját boldogságunkat önerőből fokozni, csak meg kell találni az utat a boldogságérzet eléréséhez. Iskolánk tanulói ma több utat is kipróbálhattak.
Voltak, akik tollat és papírt fogtak és kézzel írták meg boldog történetüket. Készítettek ma boldogság kártyákat, posztoltak boldogság üzeneteket és idézeteket, aszfaltrajzot alkottak. Táncos flashmob és a Poharas dal elsajátítása dobta fel a mai nap boldog hangulatát.
JANUÁR AKTUÁLIS TÉMÁJA A CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE
Kezdődik az újév, ilyenkor sok felnőtt átgondolja az előző évét, és értékeli, hogy hol tart a céljai elérésében, milyen új célokat szeretne kijelölni, néhányan fogadalmakat is tesznek. Például vannak, akik új dolgokat szeretnének megtanulni, vagy vannak, akik szeretnének megválni feleslegessé vált holmijaiktól, esetleg kirámolni a garázst. A felnőtteknek kézenfekvőek lehetnek ezek a szempontok, de mik azok a témák, amikben a gyerekeknek is vannak céljaik, magukkal kapcsolatos ígéreteik? Akár csak egy napra, vagy egy hétre, mit ígérnél magadnak, magadért, a saját örömödért? Célkereső, 5 napos kihívás, Céltábla, Az Újév dala, Életidő – ezek voltak a választható feladatok a január havi témakörhöz. Boldogságórán az ötödikesek például saját fogadalmakat tettek, azaz célokat tűztek ki az idei évre, előre 4-5 évre és a felnőtt életre. Beszélgető körben figyelmesen meghallgatták egymás elképzeléseit, majd önállóan céltáblát készítettek, amibe felírták a saját céljaikat. Reméljük mindenkinek sikerül majd az álmait elérni!
Boldogságóra december
„Azok az emberek, akik kisebb vagy nagyobb mértékben adnak másoknak, hajlamosak
boldogabbá válni emiatt.”
A decemberi hónap ünnepei fokozottan az adakozásról, az odafigyelésről szól. A Mikulás, a Jézuska ajándékot hoz, mi diákjaink is ajándékoztak:
– képeslapot készítettek, amit annak a személynek ajándékoztak, akinek úgy érezték nehéz terhet cipel
– a kicsik ”jóesés” hópihéket gyártottak
A társas intelligencia segít bennünket abban, hogy jól értelmezzük a különböző élethelyzeteket és mintegy „olvasni” tudjunk az emberekben, illetve hamar felmérjük a társas életben bekövetkező apró és ki nem mondott dolgokat. Az empátia, vagyis a beleérzés képessége abban segít, hogy mások érzéseit átérezzük, szintén fontos összetevője a társas intelligenciának.
Választható feladatok voltak a témakörhöz: Bingó, Letye-petye-lepetye, Szeretetnyelv matrica, Tükörjáték, Szerethető vagyok, Varázsgép.
BOLDOGSÁGÓRA OKTÓBER AKTUÁLIS TÉMÁJA AZ OPTIMIZMUS
BOLDOGSÁGÓRA SZEPTEMBER AKTUÁLIS TÉMÁJA A HÁLA
Az 1. és 4. évfolyam együtt, egymást segítve csoportmunkában dolgozta fel a Linka és a csengettyűk című mesét. A másodikosok saját testükkel jelenítették meg a HÁLA szót! A harmadikosok megtervezték a hála csillagképet majd meg is festették. Az 5. évfolyamos tanulók pántlikákat készítettek, amelyekre hálás szavakat, mondatokat fogalmaztak meg. 7. –es tanulóink elmondták egy-egy mondatban, miért is hálásak, majd ezeket a mondatokat szatén szalagokra írták és díszítették őket. Az így elkészült „Hála pántlikákat” tablóra tűzték, majd a „Boldogság faliújságra rakták” emlékeztetőként a „nehezebb iskolai napokra”. A legidősebbek Hála aszfaltrajzot alkottak Erzsébet királynő tiszteletére.