BOLDOGSÁGÓRA_ június_A fenntartható boldogság…
Alsó tagozat feladata…
Boldogságbefőtt nyárra: a 4. osztály választotta, hogy készítsenek színes papírból, vagy fessenek egy jó nagy befőttesüveget, esetleg használhatnak egy igazit is. Vágják ki az összehajtott színespapírból szétnyitható szíveket! Idézzenek fel néhányat a tanév/az év legkellemesebb pillanataiból (apró örömöt, hálát, jócselekedeteket, célodat, sikereidet, elengedtem a haragomat stb.)! Írják bele egy szívbe, ami eszükbe jutott! Csak az egyik felét ragasszák le! A másik felét így felnyithatják és el tudják olvasni, mit írtak bele. Ajándékozzanak valakinek egy szívet, azon egy kellemes közös emléket nyárra!
A 2. osztály a Fesztivál feladatot választotta. Feladatuk volt, hogy rendezzenek boldogság fesztivált az osztályban, vagy az iskolátokban! Készítsenek plakátokat! Találják ki a boldogság programot! Hívjanak meg egy másik csoportot/osztályt, és játsszanak velük!
A felsősök közül minden osztály a Boldogságfa feladatot választotta és nagyon kreatívan oldották meg a kapott feladatot! Feladatuk az volt, hogy használjanak egy papírzacskót vagy csomagolópapírt! Vagdossák függőlegesen! Olyan keskeny csíkokat vágjanak, amire le tudják írni a boldogságórákon megélt pozitív élményeiket! A zacskó aljába tegyenek néhány kavicsot, hogy megálljon, vagy ragasszák kartonlapra! Ezután csavarják össze a csíkokat, és formálják fává! Az eddig megélt élményeik így benne lesznek a fában. Újabb élményeiket írhatják levelekre, és akkor kizöldül a fa.
BOLDOGSÁGÓRA_május_A testmozgás gyakorlása…
Ebben a hónapban az alsó tagozat az alábbi feladatot választotta: Be happy! Mindenki tud táncolni és ezt ki is használtuk. Feladatuk volt, hogy megnézzék a videón a táncot és megtanulják a gyerekek, majd együtt a videóval táncolják is el, ezzel vidám hangulatot keltettek az órán. A 4. osztály kint az udvaron tartotta meg a testmozgásos feladatait, melyben különböző sporttevékenységeket mutattak be.
A felsősök is egyforma feladatot választottak, mely a Mozgás és mozgáshiány volt. feladatuk volt, hogy készítsenek a testmozgás hatására és a mozgásszegény életmód hatására a testben bekövetkező változásokról egy infografikát vagy plakátot! Segítségükre volt itt is a két videó (5-6. osztályosoknak és 7-8. osztályosoknak).
Boldogságóra_A megbocsátás gyakorlása
Alsó tagozat feladatai…
A 2. osztály tanulói Kavics medált készítettek gyurmából. A kapott gyurmából formáztak belőle akkora kavicsot, ami éppen elfért a tenyerükben, majd megszárították és rajzoltak, festettek rá képeket saját ötlet alapján. Amikor elkészültek odaadták egymásnak, akit megbántottak, és akitől megbocsátást reméltek.
A 3. osztályban a változó érzelmek feladata volt porondon. Készítettek egy lapozható játékot, melyen megmutatták rajta, hogyan változnak az érzelmeik. Jelezték vele valakinek, ha megbántotta őket, de nehéz róla beszélni, vagy örömöt okozott, és szeretnék neki megköszönni. Megmutatták, hogy milyenek voltak az érzéseik a megbocsátás előtt és után.
A 4. osztály a szeretetgombóc feladatot választotta. Jelentkezett valaki, akinek szüksége volt támogatásra, vigaszra, szeretetre! Ő lett a töltelék. A többiek lágyan, óvatosan, átölelték, és mondták egyszerre: „Mi vagyunk a szeretetgombóc, és te vagy benne a töltelék.” Addig maradtak így, amíg a „töltelék” azt nem mondta: „Köszönöm!”
felső tagozat…
Az 5. és a 7. osztály a Tablókészítés feladatát készítette el, melyben feladatuk volt, hogy készítsenek a megbocsátáshoz kapcsolódó tablót, melynek fő elemei legyenek a varázsszavaink. ilyen a sajnálat, megbocsátás, szeretet és köszönet…
A 6. osztály a varázsszavaink feladatot választotta, melyben meghallgatták a hónap dalát. Feladatuk volt, hogy tervezzétek meg és rajzolják le a 4 varázsszóhoz kapcsolódó érzelmet kifejező kártyákat: sajnálat, megbocsátás, szeretet és köszönet. Nagyon szép alkotások születtek.
A 8. osztály a „Versben mondom el” című produktumot hozta létre. Feladatuk volt, hogy foglalják versbe, hogy mit jelent számukra a bocsánat! Nagyon megható vers született.
BOLDOGSÁG VILÁGNAPJA _ 2022
2022.03.18-án a boldogság világnapját ünnepeltük iskolánkban. A boldogság nemzetközi napjának ötlete a kis himalájai buddhista királyságtól, Bhutántól származik. Életünk mindennapjaiban valóban fontos feladata számunkra, hogy napjainkat boldoggá tegyük, és hogy észrevegyük az élet apró örömeit. Ám ami ennél is fontosabb és nehezebb, tegyünk boldoggá másokat! Ezen a napon igyekeztünk mi is boldoggá tenni magunkat és másokat. Feladatunk volt az alsó tagozatban 1-2. osztályban délután, hogy a béke jegyében az udvaron aszfaltrajzot készítsenek. 3-4. osztályban a társasjáték készítése volt a feladat. Felső tagozatban pedig a Drámapedagógiai foglalkozás keretében, költők művei a békéről valamint irodalmi teadélután rendeztek. Hogy egy picit mozogjunk is sorversenyt is rendeztünk a boldogság jegyében.
BOLDOGSÁGÓRA_A megküzdési stratégiák…_5-8.évfolyam
Választható feladatok voltak ebben a hónapban a témakörhöz:
- Amiben jó vagyok
- A zene hatása
- Stresszoldó étkek
A felső tagozatból minden osztály az alábbi feladatot választotta, több megközelítésből, nézőpontból végezték el a feladatot és mutatták be a produktumot. „Amiben jó vagyok” címmel feladatuk volt, hogy használják a Boldogító erősségek kártyacsomagot, de akár ennek mintájára is lehetett tervezni és készíteni saját erősség kártyákat. Miután elkészültek a kártyák az osztályok bemutatták a saját erősségüket a kártya segítségével. A 8. osztály a saját erősség kártyájukból egy különleges tablót is készítettek.
BOLDOGSÁGÓRA_A megküzdési stratégiák… 1-4.évfolyam
Választható feladatok voltak ebben a hónapban a témakörhöz:
Hajvarázs:„Alkossatok párokat” című feladatot választotta ebben a hónapban az első osztály. Feladatuk volt, hogy párokba kellett rendeződni, majd elengedni a fantáziájukat és csatok, hajgumik és fésűk segítségével új frizurát kellett készíteni a páruknak! Minél különlegesebb, szokatlanabb a frizura, annál jobb, ám a lényeg a frizurához vezető megküzdési út. Érdekes és bohókás frizurák születtek.
Kecskekatonaság:A második osztály és a harmadik osztály is ezt a feladatot választotta. Meghallgatták és meg is nézték a „Kecskekatonaság” című magyar népmesét! Feladatuk az volt, hogy készítsenek kecske fejdíszt és játsszák el a mesét. Nagyon jó hangulatú mese kerekedett a végére mindkét osztályban.
Megküzdési szókészletünk:A 4. osztály választotta ezt a feladatot a témakörhöz. „Mi segít, amikor nagyon izgultok, féltek, aggódtok valami miatt?” címmel meg nézték a betűsort és 4-5 fős csoportokban kerestek minél több segítő szót, tevékenységet, dolgot, ami segít az izgalmat, a félelmet, aggodalmat tompítani, netán meg is szünteti. (Például: A = alvás, U = ugrálás.) A feladat végeztével az elkészült csoportmunkákat összehasonlították és minden szót felhasználva tetszőleges technikával készítették el az osztály megküzdési szókészletét! A félelmeket és az aggodalmakat így gyorsan maguk mögött tudták hagyni.
BOLDOGSÁGÓRA_A célok kitűzése és elérése…5-8.évf.
Ebben a hónapban a célok kitűzése és annak elérése volt a feladatuk a felső tagozatos tanulóknak is. Az 5. osztály az időkapszula témát választotta, melyben feladatuk volt, hogy Készítsenek közösen egy időkapszulát, kerüljön rá az osztály egyik motivációs idézete. A későbbiekben ebbe az időkapszulába gyűjthetik a rövid és középtávú céljaikat.
A 6.o., 7.o. és a 8. osztály az „Idézgető” témát választotta ki és oldották meg a hozzá tartozó feladatot. Feladatuk volt, hogy gyűjtsenek számukra szimpatikus motivációs idézeteket az elkövetkezendő időszakra. Segítségükre volt a világháló, valamint fellapozták könyveiket, melyekből néhány idézetet kiválasztottak, majd a tanterem táblájára vagy plakátra felírták, rajzos képekkel illusztrálták és díszítették vele az osztályuk falát. Elkészültek az új dekorációk…
BOLDOGSÁGÓRA_ JANUÁR_1-4.évf._A célok kitűzése és elérése…
Ebben a hónapban a célok kitűzése és annak elérése volt a feladatuk tanulóinknak. Az alábbi feladatok közül választottak:
A 2. osztályos tanulók tetszőleges technikával készítettek egy űrhajót, és egy papírra ki-ki ráírta vagy rajzolta kisebb vagy nagyobb, jelentőségteljes célját aláírással együtt. Elhelyezték a papírból készült űrhajóba és egy év múlva ellenőrizni fogják, hogy megvalósult-e már! Ha nem, akkor tovább várakozik az űrhajóban a cél. Ha igen, akkor kívülre tűzik tanulóink az űrhajóra az elért célt.
Az alsó tagozaton a többi osztály feladatául a „Mi leszek, ha nagy leszek?” feladatot választotta. El kellett olvasniuk, de meg is hallgathatták tanulóink Varga Irén versrészletét! Folytatni kellett a gondolatot, melyben leírták vagy rajzolták, hogy milyen szupererejük lenne, ha szuperhősök lehetnétek! Mire használnák fel erejüket? Nagyon szép és ötletes munkák készültek.
BOLDOGSÁGÓRA_A társas kapcsolatok gyakorlása…/NOVEMBER_5-8.évfolyam
A felső tagozatban a választható feladatok közül az 5. és a 6. osztály a társas kapcsolataim feladatot választotta, melyeben egy A/3-as lapot osztottak fel tetszőlegesen több részre! Végig gondolták, hogy kikkel milyen tevékenység közben érzik jól magukat (például barátok, családtagok, csapattagok). Lerajzolták a nagy lapra ezeket az életképeket, majd bemutatták a társas kapcsolataik sokszínűségét a tanulótársaiknak!
A 7. és a 8. évfolyam a következő feladatot választotta, amely szintén nagyon jól sikerült… Társaink és barátaink-az állatok… Nemcsak az emberek, hanem az állatok is hűséges társaink a mindennapokban. Feladatuk volt, hogy hozzanak fotókat, újságkivágásokat ezekről az állatokról és készítsenek belőlük egy közös tablót!
BOLDOGSÁGÓRA_NOVEMBER_A társas kapcsolatok gyakorlása…
Az 1. osztályban a választható feladatok közül a százlábú tetszett a legjobban tanulóinknak! Feladatuk volt, hogy álljanak egymás háta mögé egy „cipőnyi” távolságra kis terpeszben. Hajlítsák be a térdüket, és engedjék hátra a csípőjüket, mintha egy székre akarnának leülni. A szék helyett a mögöttük álló társuk térdére kellett ülniük. A százlábút egyenes vonalban elevenítették meg. Fogták az előttük álló vállát, hogy el ne essenek. A játék célja az volt, hogy a lehető legtöbben össze tudjanak kapcsolódni egymást megtartva, egymás testi épségét szem előtt tartva és erről készítettek egy fotót is!
A 2. a 3. és a 4. osztályban az „Együtt könnyebb” feladatot választották a gyerekek. Az állatvilágban gyakori, hogy csoportban mozognak az állatok a sikeres célba érés vagy a túlélés érdekében. ezzel kapcsolatban megnézték a feladat kínálta videófilmeket, melyeken bepillantást nyertenk a gyönyörű természetfilmekbe! Ilyen volt a…
- Halraj
- Seregélyek tánca
- Darvak, ludak röpülése
A következő rövid videó alapján pedig elkészítették a saját repülő madarunkat papírból és ki is próbálták őket tanulóink!
BOLDOGSÁGÓRA_OKTÓBER_ Az optimizmus gyakorlása…
Az optimizmus, a pesszimizmus ellentéte, olyan életszemlélet, amiből nézve a világ jó, vagy kedvező hely. Az optimisták általában azt tartják, hogy az emberek jók. Az életről „kedvező” képük van, és abban hisznek, hogy idővel és végül a dolgok rendeződnek. Igyekszünk tehát mi is a gondolkodásmódunkat az optimizmus felé fordítani és ebből a nézőpontból szemlélni a körülöttünk lévő világot! Ebben a hónapban az alábbi feladatok közül választhattak tanulóink az alsó és felső évfolyamon…
Az optimizmus vára: Feladatuk volt, hogy alkossák meg az optimizmus várát kisebb papírdobozokból, hullámkartonból, vagy rajzolják le! A 2. és a 4. osztály tanulói ezt a feladatot választották és igyekeztek fantáziájukat szabadon engedni…
Csoportban is dolgoztak, rengeteg színeket használtak fel a rajzok során! Építettek bástyákat, tornyokat is. A feladat végén elnevezték az optimista érzésekről, fogalmakról az elkészült vár részeit! Pl.: Remény torony, Az önbizalom hídja, Erő bástya, stb.
Optimista esernyő feladat: az 1. és a 3. osztály tanulói választották… A kapott sablon és minta (rainy day) alapján készítették el a képet! Az esernyő színes sávjaira rajzoltak optimista jeleket, képeket! Például: Sikerülni fog! Megcsinálom! Erős vagyok! Kitartó vagyok! Minden rendben! A rajz mellet meghallgatták a hónap dalát, mely közös éneklésre ösztönözte őket.
Boldogságóra a felső tagozatban…
A felső tagozatban is izgalmakkal teli érzésekkel kezdtek neki a különböző feladatok kiválasztása után a produktum elkészítéséhez… Választható feladatok a témakörhöz az alábbiak voltak:
Vándormedál: Az 5. osztály tanulói választották ennek a feladatnak a kivitelezését, melyet nagyon ötletesen hajtottak végre. Feladatuk volt, hogy tervezzenek, majd készítsenek közösen egy medált, amely a legoptimistább tanulónak fog járni –szabadon választott technikával (például agyagból, papírból laminálva). Válasszák meg minden pénteken az osztály legpozitívabb szemléletű tanulóját és adják át neki ünnepélyesen a medált. Legyen ez egy vándormedál. Október minden hetében mindig másik tanulóhoz került ez a medál.
Keresztrejtvény: A 6. osztály valamint a 7. és a 8. osztály tanulói készítették el egy olyan általuk ismert és kedvelt dalokat, amelyeknek szövege és dallama optimista érzéseket kelt bennük! A hónap során meghallgatták az összes dalt és elkészítették az osztályok top 5-ös slágerlistáját!
Boldogságóra felső tagozat… szeptember hónap…
A szeptemberi boldogságtéma a hála gyakorlása volt. Többféle izgalmas feladat közül lehetett választani, ilyen volt például a rajzban vagy versben mondom el. Először kötetlen beszélgetés keretében készítettek a táblára egy színes gondolattérképet arról, hogy a tanulóknak mit is jelent a „hála kifejezés”. Később mindenki rajzos formában „vette papírra”, hogy ki is miért hálás a nyári vakáció kapcsán. Rajzolás helyett egy-két tanuló a „versben mondom el ” feladatot választotta, s keresgéltek verseket, majd közösen választottak egyet, melyet digitális plakátformába öntöttek.
Boldogságóra alsó tagozat… szeptember hónap…
A szeptemberi hónapban a hála gyakorlása volt a feladatunk. Választható feladatok a témakörhöz igen színes és változatos munkaformákat tettek lehetővé számunkra. Iskolánk első osztályos tanulói például a hála háló feladatot választották, melynek célja volt, hogy egy kartonlapra kör alakban ragasszanak fel szívecskéket és írják mellé a gyerekek nevét. A hónap során, ha valakinek hálásak, a saját nevüktől húzzanak hozzá színes ceruzával egy vonalat. A hónap végén egy szivárványszínű hálót kapnak. A feladat során kiderült, hogy a hála érzése milyen mértékben hatja át a csoportot.
A többi osztály az alsó évfolyamból a másik igen érdekes témát dolgozták fel, melynek neve a Hálaszüret volt. Szőlőfürt sablont vagy korongok körberajzolásával, esetleg szabadon rajzolva, a gyerekek készítették el, melyeket ki is színeztek. A feladat az volt, hogy színezzen ki egy szőlőszemet a szőlőfürtön, ha valakinek köszönetet mondott! A szőlőfürt mellé még levelek is kerültek, ahová a nevek kerültek kiírásra. Ennek a feladatnak a feldolgozása remek őszi dekorációul is szolgált az osztálytermeinkben!