2016-2017

Spread the love

2017 június

Boldogságóra program – Június hónap témája:

Fenntartható boldogság 

„A pszichológusok szerint a boldogság fő ismertetőjegyei a gyakori pozitív érzelmek: az öröm, az élvezet, a megelégedettség, a nyugalom, a kíváncsiság, az érdeklődés, az élénkség, a lelkesedés, az energia, a borzongató izgalom és a büszkeség.”

Ebben a tanévben kilenc boldogságfokozó gyakorlattal ismertettük meg tanulóinkat. Elmondtuk a gyerekeknek, hogy azokat a kedvenc gyakorlataikat vegyék elő újra és újra, melyek a leginkább képesek rövid időn belül pozitív érzelmekkel feltölteni őket. Valakit a hála tesz boldoggá, miközben élvezi az élet apró örömeit vagy segíthet a nehézségben szenvedőnek. Ugyanis ha látjuk mások nehézségeit, sokkal jobban értékeljük mindazt, ami nekünk jutott az életben. Mások szívesen töltik idejüket családjukkal, barátaikkal, akiktől támogatást, szeretetet kapnak. Népszerű boldogságfokozó technika a gyerekek körében a rendszeres testmozgás gyakorlása is, főleg ha ezt szeretteikkel együtt végezhetik. Sokan abban lelik örömüket, ha segíthetnek az arra rászorulóknak, hiszen ekkor erősödik önbizalmuk és hasznosságérzetük. Az sem mellékes, hogy cserébe mosolyt és hálás tekinteteket kapnak a jótevők ajándékba. Érdemes azért ügyelni arra, hogy a technikákat variáljuk, kombináljuk, hogy ne kopjanak el, ne váljanak kötelességszerűvé. Fontos az is, hogy az elején erőfeszítést szükséges tenni, hogy az új viselkedések és gyakorlatok megszilárduljanak, és az ismétlés révén szokássá váljanak. Nem könnyű például eleinte megbocsátani annak, aki bántott. De idővel rájövünk, hogy mindent a saját fejlődésünk és boldogságunk érdekében teszünk.

Ebben a hónapban a boldogságórákon a gyerekek kis vidám papíremberkéket készítettek, melyek őket szimbolizálták. S úgy álltak, vagy úgy ragasztották fel őket, mintha fognák egymás kezét. Hiszen a legfontosabb az életben, hogy támogatást kapjunk és olyan közösséghez tartozzunk, ahol elfogadnak minket, még ha olykor hibázunk is erőfeszítéseink ellenére. 

_____________________________________________________________________________

2017 május

Boldogságóra program – Május hónap témája: Testmozgás

„A ritmikus, egyenletes mozgás, a rendszeres futás a szervezetet örömhormon termelésre ingerli, az endorfin pedig tovább erősíti a szervezeti terhelhetőséget.”

A mozgásszegény életmód pszichikai renyheséget és testi gyengeséget is eredményez, ezért legalább hetente 5 napon minimum 30 perces testmozgásra van szükségünk.

Felmérések azt mutatják, hogy a testmozgás lehet az összes boldogságfokozó technika közül a leghatékonyabb. Miért? Mert amikor a testedzést másokkal gyakoroljuk, lehetőségünk nyílhat a társas kapcsolatokra, így az nagyobb társas támaszhoz, és a barátságok erősödéséhez vezethet. Tehát a testmozgás testnek és léleknek egyaránt jó.  Ha rendszeresen mozgunk, akkor jobb lesz a közérzetünk, és lassabban is öregszünk. Mivel a mozgás az agy vérellátását is serkenti, ezáltal a memóriánkat is fitten tudjuk tartani.

Ebben a hónapban a boldogságórákon a gyerekek készítettek egy kalandparkot, ahol a testedzésre rendkívül izgalmas lehetőségek nyílnak! A fantáziájuknak nem szabtak határt, mert olyan sportok, mozgásformák is megjelentek, amelyek – egyelőre – nem ismertek.

„A fizikailag aktívabb emberek nagyobb lelkesedéssel néznek elébe a mindennapoknak, mint a mozgásban szegény életmódot folytató társaik.”

_____________________________________________________________________________

2017 április

Boldogságóra program – Április hónap témája:A megbocsátás gyakorlása

„A bántó és bántott között levő negatív feszültség egészen addig fennáll, amíg meg nem szabadulnak a köztük levő negatív érzelmektől. Hogyan lehetséges? El kell engedni a haragot, a gyűlöletet, az összes negatív érzelmet és indulatot, továbbá nemhogy rosszat, de inkább minden jót kívánni annak, aki megbántott!”

Dr. Bagdy Emőke klinikai pszichológus

 Nehéz elviselni, ha fájdalmat okoz nekünk valaki, de be kell látnunk, hogy ha haragunkat hosszú hónapokig őrizgetjük, akkor nem érezhetjük igazán azt az örömet, amelyet a jelen pillanat tartogat számunkra. A megbocsátás megszabadít minket a múlttól. Persze könnyebb beszélni róla, mint gyakorolni. De megéri türelmesnek lenni és munkálkodni önmagunkon. Ha beleérzünk a másik ember helyzetébe és alázatosan viselkedünk, akkor könnyebb lemondanunk a haragról és bosszúvágyról. Csak magunknak ártunk, ha a sérelmeink emésztenek, hiszen azt érezhetjük, hogy az emberek gonoszak.  Ha viszont megbocsátunk annak, aki hibát követett el, akkor hozzásegíthetjük ahhoz, hogy növekedjen az önbizalma, hinni kezdjen abban, hogy jobb emberré válhat. Ha valakit nem fogadunk el, azt hiheti, hogy csak arra jó, hogy másoknak fájdalmat okozzon és nem méltó az emberek szeretetére.

A felnőttek felelőssége, hogy a gyerekek megtanuljanak megbocsátani, és azt a mindennapokban gyakorolják. A megoldás a mi kezünkben van!

Ebben a hónapban a boldogságórákon a gyerekek közösen készítették el a megbocsátás erdejét, melyben minden fa egy-egy olyan tulajdonság, képesség képviselője volt, amely segít a megbocsátásban (például bizalom, türelem, szeretet, őszinteség… stb.).

„A harag egyike azon érzéseknek, amelyekkel csak az időnket pocsékoljuk. Ha dühös vagy, nehezebben látod át a problémásabb helyzeteket, ráadásul rendkívül nagy fájdalmat okozol magadnak. Jusson mindig eszedbe: a haraggal csak magadat bünteted. Lehet, hogy az, akire gyűlölettel gondolsz, nem is foglalkozik veled. Szóval morcoskodás helyett inkább beszéld ki a gondjaidat, vagy felejtsd el a haragod!”

_____________________________________________________________________________

2017 március

Boldogságóra program – Március hónap témája: Az apró örömök élvezete

“Az emberi boldogság ritkán a hatalmas vagyonok gyümölcse, sokkal inkább támad napi apró örömökből.”

(Benjamin Franklin)

Sok örömforrás vesz minket körül, de gyakran észre sem vesszük őket. A természet szépségét, a naplementét, a madárcsicsergést, az édes illatokat, a kedves érintéseket vagy a finom ízeket. Csak rohanunk és kutatjuk a boldogságot, holott körülvesz minket. A múlt hibáin merengve, vagy a jövőről álmodozva, sosem fogjuk észrevenni a JELEN ajándékait.

Ebben a hónapban a boldogságórákon összegyűjtöttük azokat a dolgokat, amik semmibe sem kerülnek, mégis csodássá teszik a napjainkat. Szigeteket rajzoltak a gyerekek, ahol boldogok az emberek, mert észreveszik ezeket az apró örömöket. Az első osztály eddig átélt szép pillanataiból pedig készült egy kis videó, ami megmutatja, hogy az egyszerű dolgok is lehetnek csodálatosak.

A VILÁGUNK HÉT CSODÁJA

“Nem kell ahhoz semmi különleges ok, hogy jól érezd magad – egyszerűen elhatározod, hogy azonnal boldog leszel, egyszerűen csak azért, mert élsz, egyszerűen azért, mert így akarod.” (Anthony Robbins)

_____________________________________________________________________________

2017 február

Boldogságóra program – Február hónap témája: Megküzdési stratégiák

„A megküzdésben megsokszorozza az erőnket, ha tudjuk, hogy nem vagyunk egyedül, ha biztosak lehetünk a társas támogatásban, a támasznyújtásban.”

Ebben a hónapban arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy milyen megküzdési stratégiák vannak. Fontos, hogy ha problémánk adódik, minden erőnkkel igyekezzünk tenni valamit, hogy a helyzet jobbra forduljon. Készítsünk egy cselekvési tervet és haladjunk lépésről lépésre, akár úgy is, hogy minden egyéb dolgunkat félretesszük az összpontosítás érdekében. Természetesen mindig kérhetünk tanácsot másoktól és meg is kérhetjük egy kedves ismerősünket, hogy ha tud, tegyen is a helyzet megoldásáért. A negatív eseményeket is képesek lehetünk pozitívan értékelni, ha kihívásként tekintünk rájuk. Abban a pillanatban, hogy sikerül egy problémát megoldanunk, az önértékelésünk is javulni fog.

Az osztályok termeikben szivárványokat készítettek és az ívekbe rajzokat, motiváló idézeteket, fotókat helyeztek el, melyek problémahelyzetek megoldásáról, nehézségek leküzdéséről szóltak! Voltak, akik képregényt készítettek arról, hogy nekik hogyan sikerült megoldaniuk egy problémát!

„Amikor a problémaközpontú megküzdési utat választja valaki, akkor a helyzetre, a problémára összpontosít, hogy megkísérelje megváltoztatni, és mindent megtesz, hogy a jövőben az ilyen helyzetet el tudja kerülni. A problémamegoldó stratégiák ebben az esetben irányulhatnak kifelé, magára a problémára, de befelé is, ha a személy önmagában változtatva, viselkedésén igazítva talál megoldást.”

_____________________________________________________________________________

2017 január

Boldogságóra program – Január hónap témája: A célok kitűzése és elérése

„Számos kutatás bizonyítja, hogy azok, akik konkrét, reális tervvel rendelkeznek, boldogabbak és sikeresebbek, mint a „sodródó” társaik. A célok elérésének valószínűségével kapcsolatban is számos vizsgálatot végeztek. Sokban visszatér a konkrét megfogalmazás, a tervek írásban való rögzítése, a célok másokkal való megosztása, a részcélokra való bonthatóság, a határidők meghatározása, mint a sikerhez vezető út egyes állomása.”

Január a megújulás hónapja. Az év kezdetén tanulva eddigi hibáinkból fogadalmat tettünk, hogy mit fogunk megváltoztatni az életünkben. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy nem csak a célok kitűzése a fontos, hanem azt is tudnunk kell, hogy hogyan fogjuk megvalósítani őket. S ha már megvannak a terveink, legyünk kitartóak és tartsuk magunkat az időbeosztásunkhoz. Ha hiszünk abban, hogy el tudunk valamit érni és mindent meg is teszünk érte, szinte biztos, hogy célba jutunk. Fontos, hogy környezetünk is támogasson és megerősítsen abban, hogy jó úton haladunk.

A tanórákon a népmeséket is fel tudtuk használni a téma feldolgozása kapcsán. Ugyanis a mesehősök is azért indulnak el, hogy változtassanak életükön. Mindig megoldásokban gondolkoznak, nem torpannak meg az első akadálynál és nem keresnek kifogásokat. Tudják, hogy a boldogság csak személyes erőfeszítés révén érhető el. Miközben céljuk megvalósításán fáradoznak, másoknak is segítenek, s így amikor ők kerülnek krízishelyzetbe, mindig támogatást kapnak.

Az osztályok miután egyéni céljaikról beszéltek, megfogalmaztak egy közösen elérendő célt is. A tablókon rajzok, képek, motivációs idézetek és megerősítések segítenek nekik abban, hogy figyelmüket tanév végéig ezen a célon tartsák.

„Amíg nem adod fel, addig legyőzhetetlen vagy!” (Andrew Matthews)

_____________________________________________________________________________

2016 december

Boldogságóra program – Decemberi hónap témája: A jó cselekedetek gyakorlása

„Amikor valakinek az álmát segítesz valóra váltani, az élet a te álmodat fogja cserébe megvalósítani. Amikor valakinek segítesz egy problémáját megoldani, az élet egy problémádat azonnal elrendezi. Tedd azt másokkal, amit szeretnél, hogy veled tegyenek! Minden nap egy jó dolgot valakiért tegyél meg! Adj egy álmot ajándékba, segíts valakinek visszatalálni a helyes irányba!”

Bagdi Bella: Adj egy álmot ajándékba

A december volt a legalkalmasabb hónap arra, hogy ezt a témát feldolgozzuk az iskolában. Hiszen karácsony közeledtével szívesebben teszünk jót másokkal, hogy örömet okozzunk. Észrevehetjük, hogy ilyenkor a mi boldogságszintünk is megemelkedik. Hiszen ha látjuk mások nehézségeit, sokkal jobban értékeljük mindazt, ami nekünk jutott az életben. Valamint a vigasz nyújtása közben el is terelődnek a gondolataink a saját problémáinkról.  Erősödik az önbizalmunk és hasznosságérzetünk, értelmesebbnek és értékesebbnek látjuk az életet, ha jót teszünk, hiszen cserébe mosolyt és hálás tekinteteket kapunk ajándékba.

Ezért is volt ebben a hónapban az a feladata a gyerekeknek, hogy tegyenek minél több jó cselekedetet. Minden osztály elkészítette a saját karácsonyfáját. S a díszek, amiket felhelyeztek, egy-egy jó tettüket szimbolizálták, amit ebben a hónapban vittek véghez másokkal. A sok dísz a karácsonyfákon azt jelképezi, hogy nagyon könnyű jót tenni másokkal. S milyen jó, amikor kedvességünkért mi is szeretetet kapunk vissza!

„Amikor lehajolsz segíteni, akkor emelkedsz a legmagasabbra. Amit adsz, azt megsokszorozva az élettől visszakapod. Ha boldogságot akarsz, ültess el boldogságmagot!”

Bagdi Bella: Adj egy álmot ajándékba

_____________________________________________________________________________

2016 november

Boldogságóra program – Novemberi hónap témája: A társas kapcsolatok ápolása

 

„A boldog emberek egyik ismérve, hogy sok energiát fordítanak a kapcsolataik ápolására. Minél boldogabb valaki, annál nagyobb baráti vagy ismeretségi kört valószínűsíthetünk körülötte, és ez fordítva is igaz: ezek a kapcsolatok egyre növelik boldogságszintjét.”

A gyerekek számára nagyon fontosak az iskolai barátságok. Ezt mutatja a sok rajz is, amin szemléltették, hogy szeretett barátaik milyen közel állnak hozzájuk. A 2. osztály mesét írt ebben a témában. Mégpedig azzal a tanulsággal, ha egy családtagunk hibázik, akkor meg kell neki bocsátanunk. Hiszen a családi kötelék nagyon fontos! Viszont nemcsak a családunkat, hanem a barátainkat is úgy kell elfogadnunk, amilyenek. Az osztálytársak sokat vannak együtt, ezért jól ismerik egymást. Viszont sok konfliktus is adódik az évek során, amelyek az önismeret fontos forrásai lehetnek, ha jól oldjuk meg őket. Felszínre kerülnek a kapcsolatokban fontos értékek, érdekek és érzések. Ezekből tanulunk és segítenek nekünk, hogy megismerjük önmagunkat.

A gyerekek a rajzoláson és történetíráson kívül sokat dicsérték egymást, hiszen fontos, hogy meglássák társaikban a jó tulajdonságokat. Sokat játszottak, táncoltak és énekeltek is.

Két videó is készült a 3. és a 6. osztály közreműködésével arról, hogy ha boldogok vagyunk, hogyan tehetjük társainkat is boldogabbá egy mosollyal, öleléssel vagy csak egy kedves szóval.

  1. osztály

https://www.youtube.com/watch?v=2XifNfQqTsg

  1. osztály

https://www.youtube.com/watch?v=AEOFR5BIyuo&feature=youtu.be

„Jó kapcsolataink alapja az őszinteség. A negatív érzelmeket ugyan nem tudjuk megszüntetni, viszont ki tudunk fejleszteni egy pozitív gondolkodásmódot kíváncsiság, hála, kedvesség, őszinteség és nyitottság segítségével.”

_____________________________________________________________________________

2017 október

BOLDOGSÁGÓRÁK-Az októberi hónap témája: AZ OPTIMIZMUS GYAKORLÁSA

„Ha valaki derűlátóan tekint a jövőbe – például biztos benne, hogy el fogja érni hosszú távú céljait –, akkor meg is teszi az elérésükhöz szükséges erőfeszítést. Emiatt az optimista gondolatok önbeteljesítő jóslatokként működhetnek. Az optimisták nagyobb valószínűséggel tartanak ki és maradnak elkötelezettek a nehézségek ellenére is. Sok bizonyíték szól amellett, hogy a derűlátó embereknél nem szokatlan, hogy még a feszült időszakokban is viszonylag jól érzik magukat, és lelkileg is épek maradnak. „

A boldogságórákon arra buzdítottuk a tanulókat, hogy tegyenek az életükben előforduló rossz dolgok ellen. Ne kudarcként éljék meg, hanem formálják át pozitívvá! Amikor problémáikat megosztották a társaikkal, kiderült, hogy mások is kerültek már hasonló helyzetbe, így tudtak egymástól hasznos tanácsot kérni. Minél többen vagyunk, annál több szemszögből tudunk tekinteni egy szituációra. A megoldás így hamar megérkezik, hogy jobbra fordítsuk a helyzetet. A feltöltött alkotásokból is látszik, hogy minden helyzetre sikerült megoldást találni. Végül minden jóra fordult!

Ahogy egy híres ember mondta: „Nincs lehetetlen, csak tehetetlen ember!”

Reméljük, hogy a gyerekek is már így fognak gondolkozni. Ha majd valami nem sikerül, nem adják fel, hanem minden erejüket beleadva elérik a céljaikat és megvalósítják azt, amit mások lehetetlennek hisznek.

          Kohajda Melinda

_____________________________________________________________________________

2016 szeptember

Boldogságóra program – a szeptemberi hónap témája: A HÁLA

„Ha hálás vagy egyszerűen nem lehetsz szomorú és más negatív érzés sem keríthet hatalmába. Valahányszor embert próbáló helyzetbe kerülsz, és figyelmedet egy olyan dologra irányítod, amiért őszintén hálát érzel, megváltoztatja az adott helyzetben lévő érzékelésedet. Minden egyes dolog, amiért hálát érzel, változtat a helyzeten. A hála híd, amin keresztül eljuthatsz a negatív érzésektől a szeretet, az öröm, a megelégedettség zónájába.”

Eredményes hónapot tudhatunk magunk mögött, mert iskolánk minden osztályában gyakorolhatták a gyerekek a hála kifejezését. Készült hála kupon, hála napló, hála virág, hála fal és hála tabló is. Sokat dicsértünk, öleltünk, nevettünk, énekeltünk, rajzoltunk, vágtunk és ragasztottunk. Izgatottan várják a gyerekek a folytatást, mert már tudják, hogy a boldogság igenis tanulható. Az első leckét pedig mindenki sikeresen megoldotta. “A boldogságórák hatásvizsgálatára tervezett mérések szerint, a Boldogságórákon végzett gyakorlatok erősítik az önbizalmat, a kitartást, fokozzák a koncentrációs képességet, fejlesztik a divergens gondolkodást és kreativitást.
A Boldogságórákat fejlesztő programok keretében mind a közoktatás, mind a felnőttoktatás részévé kellene tenni.”

Prof. Oláh Attila, a Pozitív Pszichológiai Kutatócsoport vezetője

            Kohajda Melinda nevelő